28.05.2013 - 20:10
El govern ha proposat als partits que donen suport a la immersió lingüística un seguit d’esmenes a la LOMCE per assegurar, entre altres coses, que la llengua catalana continuï essent la vehicular en l’ensenyament obligatori, com marquen l’estatut i la LEC. Els tècnics del Departament d’Educació han redactat un seguit d’esmenes (document, pdf) que han traslladat als partits presents a la cimera celebrada aquest vespre al Palau de la Generalitat.
CiU dóna per fet que hi haurà unitat d’acció sobre la LOMCE al congrés, al TC i per no aplicar-la
En la ronda de valoracions dels partits de la cimera, el president del grup parlamentari de CiU, Jordi Turull, ha donat per fet que hi haurà unitat d’acció sobre la LOMCE en la seva tramitació al congrés espanyol i en cas d’haver-la de recórrer al TC. Turull ha assegurat que també hi ha acord a l’hora de no aplicar aquesta Llei Wert en cas que finalment prosperés. ‘Hi ha unitat absoluta sense escletxes’, ha assegurat. Pel que fa a la presentació d’esmenes conjuntes, ha indicat que això encara està per veure però, en tot cas, totes aniran en la mateixa línia i esmenaran els mateixos articles. Turull també ha volgut treure ferro als matisos entre els grups pel que fa a l’aplicació de la LEC.
ERC avisa que l’amenaça només s’acabarà amb la independència
El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha anunciat que el seu grup se sumarà a totes les accions conjuntes que es facin contra la LOMCE tant al congrés espanyol com al parlament. Esquerra participarà de les iniciatives legislatives consensuades entre els partits contra la llei Wert i també ha demanat que aquesta unitat es mantingui per la via judicial, tant per recórrer la llei als tribunals estatals com als europeus. Tot i el consens contra la LOMCE del qual es felicita, Junqueras ha advertit que l’amenaça de l’estat contra l’educació pública a Catalunya, i també contra l’economia, la sanitat i el mercat laboral només s’acabarà ‘quan els marcs legals siguin determinats pel poble de Catalunya’.
El PSC vol esmenar la LEC aprovada pel govern tripartit
El primer secretari del PSC, Pere Navarro, ha anunciat que el seu grup al parlament esmenarà la LEC que el govern presidit pels socialistes va impulsar amb la intenció de prohibir els concerts amb les escoles que segreguen per sexes, per garantir que el tancament de col·legis ‘es consensuï’ amb els ajuntaments. D’altra banda, Navarro s’ha mostrat receptiu a poder anar de la mà de CiU i els partits que ho decideixin per presentar esmenes conjuntes a la LOMCE del ministre d’Educació espanyol, José Ignació Wert. ‘Estem d’acord en l’esperit i en el fons d’aquestes esmenes’, ha dit, matisant que ‘hem d’estudiar la literalitat’ dels textos.
ICV-EUiA demana al govern que les esmenes vagin més enllà de la immersió
El president del grup parlamentari d’ICV-EUiA, Joan Herrera, ha assumit la crítica a la LOMCE que fa el govern. Herrera ha dit que ICV-EUiA està d’acord en el fet que cal combatre la segregació lingüística i la recentralització, però les seves crítiques van més enllà i els ecosocialistes també reclamen laïcitat o més participació de la comunitat educativa. Per això, ha demanat al govern que no esmeni només l’atac a la immersió sinó a ‘tot allò que afecta el model educatiu’. Herrera també ha proposat a l’executiu català que tregui els concerts a les escoles d’elit que segreguen els nens per sexe i dediqui aquests recursos a beques menjador i substitució de professors.
La CUP repta Wert a enviar la policia per aplicar la seva llei
El diputat de la CUP, Quim Arrufat, ha reptat el ministre d’Educació, José Ignacio Wert, a enviar la policia centre per centre per aplicar la LOMCE a Catalunya, alhora que ha lamentat que el govern no hagi aclarit, segons ha dit Arrufat, si pensa desobeir la llei en cas que les esmenes al congrés espanyol no prosperin i el TC la consideri constitucional. Arrufat ha apostat per construir una ‘muralla popular’ als centres educatius que facin inaplicable la LOMCE, però també ha subratllat que aquesta no és l’única amenaça contra el sistema educatiu. Per Arrufat, també hi ha les retallades i l’aplicació que s’està fent de la LEC.
La proposta d’esmenes del govern
El govern ha presentat un document d’esmenes per tal que siguin defensades, amb possibles modificacions, conjuntament a Madrid. A més, la Generalitat vol seguir fixant el 45% del currículum de les assignatures, com fins ara, cosa que la LOMCE no garanteix.
En general, les esmenes proposades pel govern simplifiquen l’articulat de la LOMCE, preveuen molta més participació de les direccions escolars i de les autonomies, treu pes a les avaluacions a final de cicle i inclou menys complexitat en la tria d’assignatures optatives a Secundària.
Mentre que l’actual disposició addicional 38 de la proposta del govern espanyol, que tracta sobre les llengües vehiculars, té sis articles, un dels quals molt desenvolupat, la proposta de la Generalitat és molt més curta i simple: les comunitats amb llengua pròpia garantiran el ple coneixement de les dues llengües al final de l’ensenyament obligatori, i en el cas d’utilitzar la llengua pròpia com a vehicular ‘s’atendrà a allò previst en els respectius Estatuts d’Autonomia i lleis d’educació’. Aquesta última referència significa tenir com a marc regulador la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), que preveu que el català sigui la llengua ‘normalment emprada com a vehicular’ i que els alumnes no siguin separats en centres ni classes diferents per raons lingüístiques.
Sobre la determinació del currículum educatiu, la LOMCE dóna amplis marges al govern estatal per determinar els objectius, continguts, els criteris d’avaluació i les característiques de les proves d’avaluació, entre altres. En canvi, deixa a les autonomies completar els continguts de les matèries troncals, els continguts de les matèries optatives, fixar els horaris amb alguns límits i completar alguns criteris d’avaluació. En canvi, la Generalitat proposa seguir establint el 45% del currículum de les assignatures, com fins ara, en tots els cursos, cosa que el ministre Wert només vol permetre al segon cicle d’Educació Infantil, als ensenyaments artístics, d’idiomes i esportius, i a FP.