21.05.2013 - 11:01
Els bisbes espanyols dissenyaran els continguts de l’assignatura de Religió a primària i secundària, i decidiran els criteris que hauran d’aplicar-se per a avaluar-la, en línia amb els acords del govern espanyol amb la Santa Seu, segons que especifica el projecte de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE, pdf). Concretament, el projecte estableix que ‘la determinació del currículum i els estàndars d’aprenentatge avaluables que permetin la comprovació de l’assoliment dels objectius i adquisició de les competències corresponents a l’assignatura de Religió seran competència de les respectives autoritats religioses’.
També diu que ‘les decisions sobre l’ús de llibres de text i materials didàctics, i en el seu cas, la supervisió i aprovació dels mateixos correspon a les autoritats religioses respectives, de conformitat amb allò establert en els acords subscrits amb l’estat espanyol’.
La reforma educativa impulsada per José Ignacio Wert preveu que els resultats que s’obtinguin en Religió i la seva assignatura ‘mirall’ (Valors culturals i socials, a primària, i Valors ètics, a secundària) comptin per calcular la nota mitjana del curs ‘a tots els efectes’ i, per tant, siguin rellevants tant a l’hora d’optar a una beca com per obtenir el títol d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO).
El projecte normatiu dóna a totes dues matèries el tractament d’assignatura específica i l’alumne ha de cursar una de les dues obligatòriament. Amb tot, també es troben entre les optatives de cada curs de primària i secundària, de manera que si hom vol pot estudiar les dues, sense haver d’elegir, en detriment d’una altra de les assignatures específiques. Així, a primària, a més de les assignatures troncals, els alumnes hauran de cursar, com a específiques, Educació fïsica i Religió o Valors. En funció de l’oferta educativa de cada administració i, en el seu cas, de cada centre docent, l’alumne haurà de cursar també ‘almenys una’ de les específiques Educació Artística, Segona llengua estrangera, Religió i Valors socials i cívics, d’acord amb el projecte de la LOMQE.
Primer examen de la LOMQE al congrés espanyol
El projecte de la LOMQE, aprovat divendres passat al consell de ministres espanyol, passa avui el primer examen en el ple del congrés, on es votaran dues iniciatives presentades pel PSOE i CiU que demanen que es retiri el text del govern.
El passat mes de febrer, el PSOE ja va presentar, sense èxit, una petició perquè es retirés la LOMQE. I al març va presentar una altra moció per retirar el text, però el PP, UPyD i Foro d’Astúries van oposar-s’hi. En aquella ocasió, tota la resta de grup de l’oposició van consensuar un text en què s’aturés la tramitació de la LOMQE i es promogués un diàleg obert amb la comunitat educativa i administracions competents.
El grup de l’Esquerra Plural ja han exigit que es retiri el text, i avui es debaten les mocions de PSOE i CiU que van més enllà de demanar-ne la retirada. Així, el PSOE vol que es rectifiqui la normativa aprovada en matèria de retallades educatives. I la moció de CiU exigeix, a banda de retirar la LOMQE, que s’incorpori en el text la competència de les comunitats autònomes amb llengua oficial pròpia per orientar el seu sistema educatiu.