13.03.2013 - 11:25
El govern espanyol no sembla decidit a donar ple suport al corredor mediterrani pel qual aposten institucions polítiques i econòmiques de tot el país i que té l’aval de la Comissió Europea. Dilluns la ministra de Foment, Ana Pastor, va signar a Brussel·les un acord amb els seus homòlegs italià, francès, eslovè i hongarès per impulsar el transport ferroviari a Europa mitjançant un ‘corredor mediterrani’ que aparentment oblida Castelló i Tarragona i que passa per Madrid i Saragossa.
La nota publicada pel ministeri de Foment parla del compromís del govern espanyol amb el corredor, i per demostrar-ho parla de la licitació de les obres d’implantació de l’ample ferroviari europeu i un pressupost consignat de 1.079 milions d’euros.
Però la ruta del corredor que citava en aquella nota deixava de banda tant Castelló de la Plana com Tarragona. I citava els trams: Almeria-València, Madrid-Saragossa, Barcelona-Marsella-Lió-Torí-Milà-Verona-Pàdua. Amb aquest plantejament, el recorregut sortiria d’Almeria i aniria fins a València, però des d’ací no hi hauria una connexió directa amb Barcelona per Castelló i Tarragona, sinó que aniria cap a Madrid i, des d’allà, continuaria cap a Saragossa i després cap a Barcelona.
Els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU) i Raül Romeva (ICV-EUiA) es van queixar via Twitter d’aquesta proposta:
La proposta de #corredorcentral (versus #corredormediterrani) és un despropòsit econòmic, ecològic i social. I no és políticament innocent.
— Raül Romeva i Rueda (@raulromeva) 13 de març de 2013
La ministra de Foment proposa a la UE el #corredormadriterráneo (ho va predir @gebelque)?Castelló i Tarragona out? fomento.gob.es/MFOM/LANG_CAST…
— Ramon Tremosa (@ramontremosa) 12 de març de 2013
L’economista Germà Bel, de qui parla Ramon Tremosa, també ha comentat en el seu Twitter la intenció del govern espanyol. I ha recuperat el terme ‘corredor Madriterrani’ per referir-se a aquest traçat.
El compromís amb el tram València-Barcelona
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha dit que el traçat entre València i Barcelona, passant per Castelló i Tarragona, és un compromís que té una prioritat absoluta per part de tots els governs. Ha afegit que el document signat per la ministra Pastor a Brussel·les no posa pas en perill el tram que va de València a Barcelona, però ha confessat, en declaracions a RAC-1: ‘No ens acaba d’agradar que intentin reorientar el traçat cap a Madrid. El que ens interessa és l’aposta pel traçat litoral’.
Vila també ha recordat que el corredor viu ‘un moment dolç’ amb inversions en marxa per valor de 230 milions d’euros que permetran connectar València amb l’estat francès el 2015, però ha lamentat ‘l’ambigüitat’ amb que Foment tracta qualsevol decisió relacionada amb la infraestructura.