05.02.2013 - 06:00
Des de l’aparició d’El teixit de la terra, la primera cooperativa de consum a la ciutat l’any 2002 el nombre de cooperativistes i de cooperatives no ha parat de créixer. Actualment més de 600 persones participen en les 5 cooperatives de consum existents o en un dels dos grups de consum on es distribueix producte ecològic, sense intermediaris i de proximitat. L’augment de participants també ha facilitat anar construint cooperatives amb fórmules organitzatives molt diferents però amb la mateixa filosofia d’arrel, canviar des de la pràctica el model de producció, distribució i consum.
Les cooperatives de consum sabadellenques en xifres
A dia d’avui més de 600 persones participen directament del cooperativisme de consum a la nostra ciutat. Una xifra que es tradueix en 204 famílies repartides entre les 5 cooperatives de consum existents, El Teixit de la Terra (que compte amb dos nuclis al centre i a la Creu Alta), Remenant les cireres, Treu Banya, Tocant la pera o la més jove la Km0. A les quals s’hi ha de sumar 38 famílies que participen de dos grups de consum de cistella ecològica dels sabadellencs ‘La Nansa’.
Una mica d’història
El 2002 es va crear la cooperativa de consum El teixit de la terra, una entitat que va anar creixent fins a tenir llista d’espera. Aquest èxit la va portar el 2007 a obrir un nou nucli a la Creu Alta i arribar a les 90 famílies. No serà fins al 2009, i de la mà d’alguns membres del Teixit, que començà a caminar una nova cooperativa a la ciutat Tocant la pera, la cooperativa del Nord, que situada a Can Deu agrupa actualment una vintena de famílies. Però l’autèntic boom no va arribar fins al cap d’un any, el 2010. Aquell any es creen a la ciutat tres noves cooperatives de consum (dos d’elles les creen antics membres del Teixit), la Km0 vinculada a la UES, la Treu banya i la Remanant les cireres, la cooperativa de les famílies atrafegades. Aquesta última que demanda dels participants una implicació en la gestió del producte un pèl menor, i que compte amb un ventall més extens de producte respecte les altres cooperatives és la que ha experimentat un creixement més accentuat i ha passat de 15 famílies a una seixantena en dos anys i mig.
Valors i principis en el consum i en l’organització
Les persones que s’organitzen a l’entorn d’una Cooperativa de consum ho fan buscant la millora de la qualitat dels productes alimentaris que compren però també conscients que el seu consum incideix directament sobre el devenir del planeta. D’acord amb això principis com la proximitat, l’ecologia, la justícia social o la cooperació conformen els pilars fonamentals d’aquestes entitats. Entitats amb un fort caràcter assembleari, que complementen el seu treball intern amb la participació en els moviments socials de la ciutat.