10.01.2013 - 10:30
No et passa que moltes vegades no saps de què va un anunci fins que s’acaba? No ets l’únic. La publicitat cada vegada és més abstracta i complexa i moltes vegades ens deixa perplexos, hipnotitzats. Avui en dia, molts anuncis s’han convertit en una successió d’imatges impactants triades per captar l’atenció de l’espectador, encara que aquest no acabi d’entendre el que està passant.
Per què hi ha anuncis que no s’entenen?
Aquest desconcert en els anuncis no és gratuït. Els anunciants volen que se’n parli, i això només es pot aconseguir introduint l’element de la confusió: han de deixar portes obertes. Llavors, l’espectador comenta amb altres el que ha vist i aporta la seva pròpia versió del que l’anunci pretén comunicar. Aquesta estratègia és la que en món de la publicitat rep el nom de màrqueting viral. Anna Oriol, muntadora de vídeos, parla per exemple dels anuncis de Volkswagen: “Són una mica barrocs, però a la vegada creen el dubte, l’expectació, la llavor aquella de: Què han volgut dir-me?”.
A més, al llarg dels anys, la tecnologia de la imatge ha evolucionat i avui permet experimentar molt més, amb tot d’efectes especials. Així, les idees dels publicistes poden ser més imaginatives. Però no només és degut a la millora en el tractament de la imatge: les idees també s’han sofisticat, com el consumidor. Ja no és un simple receptor d’ordres com “compra això” o “prova això”. El consumidor és més complex, exigent i interactiu.
Amb el pas del temps, les marques també han canviat el to del seu missatge en referència al consumidor. Abans, la publicitat instruïa als espectadors en què invertir el seu temps o diners. Ara, cada vegada hi ha més anuncis que s’hi dirigeixen d’igual a igual. Sobretot aquelles empreses que poden generar més desconfiança en un consumidor que s’ha tornat selectiu. Un cas molt clar és el Banc Banesto, que va adoptar l’eslògan: “Si no estamos con nuestros clientes ahora, no merecemos ser su banco”
Com ha afectat la crisi a la publicitat?
Si bé les noves tecnologies han ajudat molt als publicistes a ser més creatius i originals, la crisi econòmica els ha perjudicat en aquest sentit. S’han tornat més directes, clars i senzills. La publicitat anava pel camí de convertir-se en l’art del segle XXI, però la crisi ha fet que les empreses vulguin uns anuncis més racionals, fàcils de produir i, sobretot, d’entendre. La competència de les marques blanques ha obligat els altres anunciants a donar arguments per comprar un producte més car: un valor afegit. Per això la creativitat ha minvat i la practicitat s’ha imposat, donant lloc a una paradoxa: un moment d’auge creatiu limitat pel context econòmic.
Enllaços
Array