05.01.2013 - 11:40
Coincidint amb el canvi d’any el govern espanyol ha modificartla llei de trànsit de seguretat viària per evitar nous moviments com el #novullpagar. El BOE publicat el dia 28 de desembre, dia dels Sants Innocents, incloïa una modificació dels articles 14 i 29 de la llei 8/1972 -de construcció, conversació i explotació de les autopistes- que atorga als cobradors dels peatges rang d’agents de l’autoritat i els obliga a denunciar els impagaments dels conductors, fins i tot amb fotografies fetes per ells mateixos. A més, la versió dels fets dels cobradors dels peatges tindrà, amb el canvi normatiu, ‘valor provatori’ en cas de litigi
Anàlisi jurídica dels canvis normatius
La web de #novullpagar ha publicat una anàlisi jurídica que detalla els canvis normatius que s’han fet i les implicacions que tenen, deixant clar que no pagar un peatge a partir del 2013 passa a ser una insubmissió legal i que, per tant, el conductor no té arguments jurídics per a recórrer la sanció. I explica, també, què passa amb les infraccions prèvies a l’1 de gener d’enguany. I diu: ‘Processalment no quedarien anul·lades automàticament però és evident que l’administració reconeix, amb aquestes modificacions, que el sistema jurídic anterior no era correcte, com sempre havíem dit, i el més lògic és que el expedients pendents de resolució siguin arxivats.’ Això sí, avisa que podria haver-hi un abús processal dotant de caire retroactiu aquest canvi normatiu, cosa que en cas de donar-se caldria recórrer.
Compromís critica la mesura
El portaveu de Compromís, Enric Morera, ha estat una de les primeres veus de l’àmbit polític que s’ha referit aquesta canvi normatiu, que el govern espanyol ha fet de manera especialment discreta. Per a Morera ‘és vergonyós que el govern del PP es dedique a legislar per a beneficiar a una empresa privada en comptes de vetllar per l’interès general alliberant de peatge autopistes com l’AP7’.
Morera ha recordat avui ‘tota esta situació fa pensar que el govern central es planteja una nova pròrroga en la concessió d’esta autopista, cosa que podem tolerar que les valencianes i els valencians perquè és una infraestructura que ja hem pagat sobradament.’ I ha reblat: ‘mentre des del PP s’afirma que ara no hi ha diners per a realitzar un rescat de l’AP7 hem pogut comprovar com es rescaten autopistes radials de Madrid totalment deficitàries.’
Abans d’ahir el president de l’Automobilistes Europeus Associats, Mario Arnaldo, ja va avisar que ‘aquesta modificació no es justifica només per evitar els imapagaments dels peatges sinó que es vol obrir, per la porta del darrere, la possibilitat de cobrar per l’ús d’unes infrastructures que els automobilistes ja hem pagat sobradament.’