El PEN Internacional instarà l’ONU i la UNESCO a investigar els atacs contra la llengua

  • Denuncia 'les accions que han portat i porten a terme els diferents governs de l'estat espanyol contra la llengua catalana'

VilaWeb
14.09.2012 - 18:14

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’assemblea de delegats del 78è congrés del PEN Internacional ha aprovat per unanimitat avui una resolució proposada pel PEN Català per denunciar ‘les accions que han portat i porten a terme els diferents governs de l’estat espanyol contra la llengua catalana’. Segons aquesta resolució, el PEN Internacional es compromet a demanar a les Nacions Unides i la UNESCO, dels quals és membre consultiu, que investigui les vulneracions del català a l’estat espanyol i actuï en conseqüència. L’assemblea s’ha celebrat a Gyeongju, Corea del Sud des del 12 fins al 14 de setembre.

El Manifest de Girona

A principi de juny, es va fer la presentació oficial del ‘Manifest de Girona‘ sobre drets lingüístics del PEN internacional, al Palau de la Generalitat, sota la presidència d’Artur Mas (VÍDEO). L’acte es féu coincidir amb la reunió anual del Comitè Internacional de Traducció i Drets lingüístics del PEN, que presideix el filòsof Josep M. Terricabras. La reunió també va servir per denunciar els casos de persecució i marginació dels drets lingüístics dins l’estat espanyol.

John Ralston, president del PEN internacional, va subratllar, durant l’acte de presentació, la importància i la significació del fet que el PEN català hagués estat el tercer que es constituí, després de l’anglès i del francès. I el romanista alemany John Kabatec, de la Universitat de Tubinga, va llegir una esplèndida conferència sobre ‘Llengua i llibertat’.

El ‘Manifest de Girona’, que consta de deu punts, compendia els principis essencials de la Declaració Universal de Drets Lingüístics. El manifest, que va ser aprovat pel Congrés del PEN internacional, tingut a Belgrad el setembre de l’any passat, ha estat promogut durant el mandat de Terricabras com a president del Comitè Internacional de Traducció i Drets lingüístics. De moment, ja s’ha traduït a seixanta-una llengua. Però Terricabras també té la intenció que, abans d’acabar el seu segon mandat, d’aquí a dos anys, el comitè impulsi un altre manifest sobre la traducció.

El PEN català no ha volgut deixar passar l’oportunitat de posar a la taula els atacs de què és objecte la llengua catalana a tot el territori, com ja va denunciar al mes de març.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
311234567891011121314151617181920212223242526272829301234567891011
dldtdcdjdvdsdg
311234567891011121314151617181920212223242526272829301234567891011