13.09.2012 - 18:00
Maria Coma ha sigut guardonada amb el Premi Puig-Porret que s’entrega a la inauguració del Mercat de Música Viva de Vic i que distingeix al Millor Projecte de Creació Musical. En aquest cas, Maria Coma va presentar un projecte que inclou la construcció d’un piano-celesta de l’estil Baschet, la composició d’un concert al seu voltant i la gravació d’un disc.
L’experimentació dels instruments Baschet
Els instruments Baschet van néixer als anys 50 de la mà dels germans Bernard i Françoise Baschet, que van decidir allunyar-se de l’estil predominant de la investigació acústica del moment (que es centrava en l’electrònica i l’electroacústica) i triar un camí diferent: el de l’acústica musical dels instruments tradicionals.
Amb aquesta premissa, els germans van començar a desenvolupar un art desconegut fins el moment, les Escultures Sonores, de les quals van ser pioners. Els Baschet van crear uns instruments d’alta impedància que, posteriorment, han tingut molts seguidors entre els compositors i intèrprets de música experimental i avantguardista.
Aquestes escultures sonores tenen un aspecte misteriós i sorprenent i estan manufacturats amb acer i alumini i amplificats amb grans planxes còniques de metall.
Les possibilitats que tenen aquests instruments són infinites. Sempre es pot crear o inventar un nou so i un instrument. N’hi ha amb totes les formes i materials (de cristall, fusta o metall), s’hi pot canviar la forma, l’estructura o inventar nous materials, generadors, amplificadors, etc. Tot això -explica Maria Coma al seu projecte- requereix d’una investigació, una metodologia i uns coneixements per tal que la construcció del nou piano-celesta assoleixi els resultats esperats.
Fascinada amb la descoberta dels instruments de Baschet, Maria Coma es va posar en contacte amb el Taller d’Estructura Sonora Baschet, que es va crear l’any 2010 amb l’objetctiu d’estudiar i difondre els treballs dels germans Baschet.
Allà, va conèixer a Martí Ruids, que desenvolupa al Taller la seva tesi doctoral i que es va mostrar entusiasmat en realitzar un treball constructiu pràctic que permetés, finalment, construir físciament el piano-celesta tan desitjat per Maria Coma. De la unió de tots dos, i de la voluntat d’aprofundir en la recerca sobre els materials, les formes i les possibilitats dels instruments Baschet, ha sortit aquest projecte que ara premia el Mercat de Música Viva de Vic i la Fundació Privada Puig-Porret.
Objectiu del projecte
L’objectiu final, doncs, és el disseny i construcció d’aquest nou piano i aquest sigui el protagonista d’un concert únic i excepcional (amb composicions de Maria Coma creades exclusivament per a aquest nou instrument). A més el projecte preveu la posterior gravació d’un disc. La cantant, fins i tot ha pensat en la formació que tindrà el concert, que estarà interpretat per quatre persones: la pròpia Maria al piano-celesta Baschet, piano i veu; Martí Ruids i Jordi Casadevall interpretant les peces amb altres instruments Baschet que ja han estat desenvolupats al Taller d’Estructura Sonora Baschet; i Pau Vallvé (músic amb el que la Maria Coma treballa habitualment) a les percusions Baschet.
La decisió del jurat
El veredicte s’ha fet públic aquest dimecres durant la nit inaugural del MMVV. El jurat ha triat el projecte de la Maria Coma entre els 37 projectes presentats i ha destacat la singularitat i originalitat del projecte.
El jurat, que ha pres la decisió de forma unànime, ha estat format per Jaume Antich (director de Atrium Viladecans), Nando Cruz (periodista), Ramon Ferré (Atlàntida de Vic), Jordi Gratacós (president d’ARC: Associació Professional de Representants, Promotors i Managers de Catalunya), Alberto Guijarro (president de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya ASSAC) i Consol Sáenz (periodista), juntament amb els tres membres de la direcció artística del MMVV, Marc Lloret, María Lladó i Oriol Roca.
Tots ells han ressaltat el gran valor del projecte de Maria Coma, així com el seu gran interès pel que fa a la recerca i l’experimentació de les textures del so. A més, han posat en valor la idea de la construcció d’un piano-celesta Baschet i que la proposta de Coma pot ser programada en diversos espais i pot arribar a un públic extens.
Maria Coma, ha destacat el jurat, té una trajectòria breu però consolidada, i és una de les veus més personals i inquietants del panorama actual de la cançó i el pop català. A més, l’artista no assumeix la creació musical com un camí ja pautat sinó que, com demostra en aquest projecte, es qüestiona els seus propis límits fins al punt de proposar-se la construcció d’un instrument a mida a partir del qual pot replantejar-se la composició del seu futur repertori.
Un premi renovat
Enguany, el Mercat de Música Viva de Vic ha apostat per renovar el Premi Puig-Porret i premiar la creació d’un espectacle en directe que s’estrenarà l’any següent al Mercat de Música Viva de Vic.
Per això, el concert ideat per la Maria Coma i composat expressament per al piano-celesta que serà construït, serà presentat a la propera edició del MMVV.
Maria Coma
Maria Coma es va graduar de piano i cant a l’Aula de Música Moderna del Conservatori del Liceu i al llarg de la seva carrera ha engegat projectes musicals, ha composat bandes sonores, ha gravat discos i ha col·laborat amb nombrosos músics com Pau Vallvé, el Quartet Brossa, Jordi Lanuza, Nico Roig, Jordi Casadesús i Miguel Serna, entre d’altres.
Després d’iniciar el projecte ü_ma amb Paul Vallvé, amb qui va treure un disc homònim al 2007, la cantant va decidir provar sort en solitari i l’any 2009 va treure el seu primer disc com a Maria Coma, “Linòleum”. La gira d’aquest treball va durar un any i mig, durant el qual va fer 60 concerts, entre els que es troben alguns tan emblemàtics com el del Palau de la Música, el de L’Auditori de Barcelona o el de la Sala Bikini, on va telonejar a Patrick Watson.
Al novembre de 2011, va publicar “Magnòlia”, disc amb el qual encara realitza una exitosa gira. A més, ha realitzat bandes sonores i s’ha mantingut a prop del món del cinema.