21.08.2012 - 06:00
La notícia va saltar ahir a tot Europa: l’atleta somalina Samia Iussuf Omar, coneguda per la seva èpica cursa als Jocs de Pequín, va morir mentre provava d’entrar il·legalment a Europa, concretament a Itàlia. El fet fa veure que la Mediterrània ja és un gran cementiri. Fortress Europe ha fet un càlcul acurat, a partir de les notícies periodístiques, dels qui han mort provant d’entrar a Europa il·legalment, i assegura que no pas menys de 18.350 individus hi han deixat la vida des del 1988 –2.352 l’any passat.
Les xifres són evidentment incompletes, car hi ha moltes barques que es perden o s’enfonsen i ningú no en sap res, ni quanta gent portaven. La xifra, doncs, és la mínima.
Abans-d’ahir va ser un dia especialment dur, car es varen trobar una pila de morts a l’illa italiana de Lampedusa, i alguns vaixells a la deriva a Gran Canària. El dia 16, dos morts van aparèixer a Malta, també a la deriva, una de les maneres més comunes de morir. Pocs dies abans havia aparegut mort, al port de Venècia, un noi amagat en un contenidor. Al juliol es varen trobar un vaixell a la deriva prop de Líbia amb 54 cadàvers i una barca a Sicília, amb tres. Des de principi d’any hi ha hagut morts a les costes de pràcticament tots els estats mediterranis, especialment de l’estat espanyol, Itàlia, Grècia, el Marroc i Líbia.
La majoria dels morts són emigrants subsaharians que arriben al Senegal, al Marroc, a Tunísia o a Líbia, el principals punts des d’on proven d’entrar a les Canàries, Ceuta i Melilla o a Andalusia, Malta, Sicília i Lampedusa. A la Mediterrània oriental hi ha també un flux migratori important, però és més aviat terrestre, per la frontera turca. Tot amb tot, a Grècia van a parar-hi barques regularment; i també n’hi ha que van de països com Albània cap a Itàlia o Croàcia. Les rutes són conegudes i els llocs des d’on salpen també, si bé no amb tanta exactitud.
La gent que emprèn aquest viatge no tan solament s’hi juga la vida, sinó també els diners. Segons els entesos, un viatge amb barca relativament curt (per exemple, del Marroc a Espanya o de Líbia a Lampedusa) pot costar 400-600 euros; amb un vaixell de pesca, que ofereix més garanties, uns dos mil.