26.06.2012 - 15:29
Nova sentència contra la immersió lingüística. El Tribunal Suprem espanyol ha anul·lat avui els articles del decret de la conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que defineix el català com la llengua vehicular en l’ensenyament infantil de tres a sis anys. I afecta concretament la comunicació en català en ‘les activitats orals i escrites de l’alumnat i del professorat, exposicions del professorat, llibres de text i material didàctic, activitats d’aprenentatge i d’avaluació i comunicacions amb les famílies’, tal com resa l’article 4.1, que ha quedat anul·lat.
En la sentència, el tribunal es basa en la sentència del Tribunal Constitucional sobre l’estatut, i anul·la els articles d’aquest decret de la Generalitat que regula l’ensenyament entre els tres anys i els sis en els aspectes lingüístics; diu que el castellà s’ha d’incorporar com a llengua docent vehicular. El Suprem accepta el recurs presentat per un pare contra la sentència del Tribunal Suprerior de Justícia de Catalunya, que no tocava la immersió en aquest àmbit educatiu.
Què anul·la el Suprem?
També queda anul·lat l’article 4.3: ‘Els nens i les nenes que cursin el segon cicle de l’educació infantil tenen el dret a rebre l’ensenyament en català i a no ser separats en centres ni en grups classe diferents per raó de la seva llengua habitual. En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l’alumne o alumna, d’acord amb la legislació vigent.’
La sentència ataca de ple la immersió lingüística en català. Queda clar amb l’anul·lació d’aquest altre article, el 4.4: ‘En funció de la realitat sociolingüística de l’alumnat, s’implementaran metodologies d’immersió lingüística de la llengua catalana amb la finalitat de potenciar-ne l’aprenentatge.’
A més, elimina l’article 10, sobre ‘la normalització en l’ús de la llengua catalana en totes les actuacions docents i administratives i el tractament de les diferents llengües en el centre.‘
I encara suprimeix l’article referent a l’atenció preferent en català dels alumnes nouvinguts. ‘A fi de procurar la més ràpida integració possible de l’alumnat estranger que s’incorpora al sistema educatiu de Catalunya, els centres han de dedicar una atenció preferent a l’aprenentatge de la llengua catalana, vehicle d’expressió normal en les activitats educatives de les escoles’, diu l’article 14.3, anul·lat pel Suprem.
Informació relacionada:
Editorial de Vicent Partal: Una proposta concreta als diputats catalans
Entrevista amb Ferran Suay: ‘La sentència ataca un període crític de l’aprenentatge lingüístic’
Rigau treu ferro a la sentència del Suprem i diu que la LEC ja blinda la immersió
Somescola.cat reclama una reacció contundent al ‘pitjor cop’ contra el català