13.06.2012 - 15:57
La Candidatura d’Unitat Popular ha presentat al·legacions al Projecte Executiu del Museu Casteller denunciant la manca d’informes tècnics i jurídics que assenyalin com tirar endavant el projecte. La CUP creu que amb el Museu Casteller s’ha arribat altre cop a un punt mort sense finançament i demana a Albert Batet que aprofiti les modificacions legals que permetrien retirar l’ARE de Ruanes i es comenci a buscar una nova solució per al Museu.
Altre cop en via morta. Aquesta és la interpretació que la CUP fa de l’actual situació del Museu Casteller després d’analitzar-ne el Projecte Executiu, al qual ha presentat al·legacions. Segons la CUP, no existeixen els informes jurídics i tècnics que indiquin com tirar endavant el projecte, i tampoc existeixen els recursos que ha d’aportar INCASOL en funció del famós conveni signat amb l’Ajuntament i que definitivament s’ha convertit en paper mullat. Per aquests motius, la CUP creu que l’aprovació del projecte executiu és un tràmit legal que Batet tira endavant sense abordar el principal problema, que és la impossibilitat de fer efectiu el Museu Casteller en els termes actuals. En roda de premsa celebrada aquest dimarts, Joan Guinovart va revelar que l’Ajuntament fa aquest tràmit per poder cobrar la subvenció de la Diputació de Tarragona que permetrà pagar la redacció del Projecte Executiu, però que hi ha seriosos dubtes que aquest projecte i per tant el museu que tenim tots al cap, s’acabi realitzant.
La CUP considera que, legalment, sense el projecte de reparcel·lació no es pot tirar endavant el projecte: actualment “el sector és un únic polígon d’actuació, fins que l’administració actuant i el projecte de reparcel·lació no fixin un calendari, unes fases d’execució i uns terminis de pagaments de les quotes, en les condicions establertes per la legislació aplicable.” Ni els veïns afectats ni la Plataforma Valls Viu – que, com la CUP van interposar contenciosos administratius contra l’ARE de Ruanes- han estat informats de l’aprovació del projecte executiu ni tenen cap novetat sobre una possible reparcel·lació.
La CUP demana a Albert Batet, alcalde de Valls, i a Judit Fàbregas, regidora d’Urbanisme, transparència i seriositat, i que es posi sobre la taula tota la informació de la qual disposen. Segons la CUP s’han comès errors molt greus, com per exemple la despesa del projecte executiu, d’un valor aproximat d’uns 400.000 euros. Si finalment es demostra que la ubicació actual del Museu degut al seu cost molt elevat és totalment és inviable, aquests diners es perdran completament i serà necessari estudiar altres alternatives més econòmiques. La CUP ja va avisar d’aquest perill quan es va encarregar la redacció del projecte i va donar com a solució la segregació del Museu de l’ARE i la recerca d’una nova ubicació, dins la trama urbana, que permetés fer un projecte més modest i adequat als nous temps de recessió. La CUP recorda que el pressupost de sortida per la licitació de l’obra és de 10 milions d’euros més IVA i creu que aquesta xifra tan elevada suposa un problema important per al seu desenvolupament i un cost desproporcionat donada la realitat econòmica actual. Per la CUP, aquesta continua sent una opció viable, però no l’única, per desencallar el Museu, però creu que CiU està deixant perdre molt de temps no afrontant el problema i no compartint la informació que té, amb la resta de grups polítics i entitats de la ciutat.
Ara és l’hora de retirar l’ARE de Ruanes i el Rec de la Cavalleria
La CUP creu que cada cop hi ha més arguments que justifiquin la retirada de l’ARE de Valls. La recessió econòmica i la crisi del sector immobiliari s’han consolidat i ja sabem que no serà una crisi ràpida, sinó que els seus efectes duraran anys. Per tot plegat, l’ARE de Ruanes no es podrà desenvolupar i els diners que havien d’anar a parar al Museu Casteller no arribaran mai a través del 15% d’aprofitament d’aquest projecte urbanístic. També queda totalment invalidat l’argument jurídic pel qual el govern de la Generalitat va aprovar el decret de les ARE: subvenir els dèficits de sòl d’ús residencial, per fer efectiu el dret de la ciutadania a un habitatge digne i adequat. A més, les famílies afectades per l’ARE prefereixen que una suposada urbanització de la zona de Ruanes es fes en part dins el règim general del POUM i no a través de l’ARE, ja que en aquest cas el cost d’urbanització és molt més elevat per a ells, perquè els propietaris aporten les seves finques a la reparcel·lació i participen totalment en el pagament de les despeses d’urbanització en proporció als seus drets en la comunitat.
Les modificacions a la Llei d’Urbanisme donen la raó a la CUP
La modificació de la Llei d’Urbanisme 3/2012, del 22 de febrer d’enguany, reconeix en part els arguments utilitzats per la CUP en tota l’oposició al decret de les ARE (inclòs l’argumentari dels contenciosos administratius interposats), una victòria que arriba massa tard però que avala les nostres raons i les nostres queixes i la seva fonamentació legal i argumental. La nova disposició addicional vuitena de la Llei, diu textualment:
“Procediment especial de modificació dels plans directors urbanístics per a deixar sense efecte o reduir la delimitació i l’ordenació d’àrees residencials estratègiques determinades.
1.Els plans directors urbanístics de delimitació i d’ordenació d’àrees residencials estratègiques aprovats definitivament en el moment de l’entrada en vigor de la llei present que manifestin disfuncions essencials entre llurs determinacions i les necessitats de sòl actuals i futures per crear nous habitatges es poden modificar per a deixar sense efecte o reduir la delimitació i l’ordenació de l’àrea residencial estratègica en què es produeixin les disfuncions, mitjançant el procediment i el contingut documental següents…”