El Servei Català de Trànsit comença el procés per multar els #novullpagar

  • Ja ha tramitat cinc-centes denúncies en què considera que hi ha fonament jurídic

VilaWeb

Redacció

12.05.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Servei Català de Trànsit (SCT) ja ha començat el procediment per a multar els conductors que s’han negat a pagar el peatge. Les concessionàries dels peatges han enviat unes sis mil denúncies per impagament del peatge, que el SCT comprova, una per una, que tinguin fonament jurídic. A dia d’avui, i malgrat els arguments de diversos advocats segons els quals no hi ha base legal per multar, s’ha començat el procés en uns cinc-cents casos, segons fonts d’Interior.

En aquest mig miler de casos no s’ha enviat encara cap multa, perquè hi ha un pas previ, que és el que ha començat ara: enviar un requeriment al titular dels vehicle denunciat (basant-se en la matrícula apuntada pel cobrador) per comprovar qui el conduïa: si efectivament era el titular del vehicle, s’enviarà la multa a aquest; si era un altre conductor, s’enviarà a aquest altra la multa. Les mateixes fonts han dit a VilaWeb que l’import màxim de la multa és de 100 euros.

Aquesta multa s’imposarà perquè el Servei Català de Trànsit considera que s’ha vulnerat el reglament de circulació (pdf), concretament l’article 153, i recorda que els diners que es recaptin amb les multes no aniran a parar a les concessionàries. No es tracta, doncs, d’una multa per una vulneració d’un contracte entre una empresa i un particular; en aquest cas, serien les concessionàries d’autopista les començarien, si ho consideressin oportú, els tràmits per demanar el cobrament del servei.

L’article 153 diu, referent als senyals de restricció de pas: ‘Prohibició de passar sense aturar-se. Indica el lloc on és obligatòria la detenció per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d’un lloc de duana, de policia, de peatge o algun altre, i en què hi pugui haver instal·lats mitjans mecànics de detenció. En tot cas, el conductor no podrà reprendre la marxa fins a haver complert la prescripció que el senyal estableix’.

‘No és sancionable’

Sobre aquest article, l’advocat Lluís Gibert deia en aquest informe jurídic: ‘Si trobem aquest senyal, òbviament, hem de parar, però un cop hem parat, la llei no ens diu que estiguem obligats a fer res més. Se’ns diu que no podem reprendre la marxa fins haver complert la finalitat que el senyal estableix. En una duana, per exemple, hem de fer cas del que ens digui el policia o l’autoritat corresponent per tal d’identificar-nos, però en un peatge, no hi ha policies, sinó treballadors que ens demanen que paguem uns diners per tal de passar. Negar-nos a pagar els diners no està tipificat en cap article del Reglament de Circulació com a infracció, i per tant, no és sancionable.

Com es poden recórrer les multes pel #novullpagar?

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem