Revolta electoral a Grècia

  • El PASOK i Nova Democràcia, que han regit el país des de la segona guerra mundial, s'enfonsen acorralats pels extremistes · La nova esquerra de Syriza dóna la sorpresa i supera els socialistes · Els neonazis entren al parlament

VilaWeb

Redacció

06.05.2012 - 18:40

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Els dos principals partits de Grècia s’han enfonsat en les eleccions legislatives d’avui. Nova Democràcia i el PASOK, que han regit el país des de la segona guerra mundial, han perdut una gran quantitat de vots, i és possible que no arribin al mínim per formar govern plegats. La sorpresa, la dóna la Coalició d’Esquerra Radical Syriza, que pot acabar essent la segona formació, per davant dels socialistes. També destaca l’augment del suport als neonazis Alba Daurada, que podrien entrar al parlament.

Amb el 13,4% escrutat, Nova Democràcia i el PASOK no arribarien al mínim necessari per a governar plegats. Segons els primers resultats oficials difosos pel govern grec, Nova Democràcia guanya per la mínima, amb un 21,29% dels vots, mentre que el PASOK s’enfonsa encara més, amb un 14,86%. Plegats, doncs, no arriben amb 38% necessari per a formar govern. Mentrestant, la coalició d’esquerres se situa com a segona força amb un 14,88%, frec a frec amb el PASOK, mentre que l’extrema dreta obté de moment un 6,75%.

Els grecs han castigat així els partits de l’actual coalició de govern, favorables als acords de rescat pactats amb la ‘troika’. De la nova composició del parlament, en sortirà un nou primer ministre, en substitució de l’interí Lucas Papademos. Aquest nou parlament decidirà si manté els termes del pla de rescat o bé renegocia la situació amb Europa.

La situació política a Grècia afegeix incertesa al pla de rescat de la UE, el Banc Mundial i l’FMI, que exigeixen a Atenes una reducció d’11.500 milions d’euros de despesa pública per al juny a canvi dels 173.000 milions acordat. I és que hi ha la possibilitat que l’executiu que sorgeixi d’aquests comicis vulgui renegociar aquest acord. ‘La paciència s’acaba, si no els agrada l’acord, que surtin de l’euro’, diuen a l’agència Reuters fonts oficials de l’eurozona.

Enllaços
Array

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678
dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678