04.05.2012 - 18:00
Escola Valenciana ha animat aquest divendres els pares a mantenir-se ‘ferms’ a l’hora de matricular els fills en valencià en els cursos d’Infantil i Primària, optant pel programa d’Ensenyament en Valencià (PEV) o el Programa d’Immersió Lingüística PIL) davant del Programa d’Incorporació Progressiva (PIP), en el qual la llengua bàsica és el castellà.
Així ho ha manifestat el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, durant la presentació de la campanya de matriculació per al curs escolar 2012/2013 que porta a terme per a informar dels bons resultats acadèmics i en l’aprenentatge d’altres llengües que ofereixen el PEV i el PIL i contrarestar així la desinformació de la Conselleria d’Educació en aquest sentit.
Sota el lema ‘Matricula en futur, matricula en valencià‘ i les consignes ‘Sí al valencià. Sí a les llengües. Sí als oportunitats’, Moreno ha presentat aquest divendres la campanya i ha lamentat que la Conselleria no informe els pares, que del 7 al 16 de maig han de matricular els fills de 3 anys, dels programes PEV i PIL que, segons els estudis d’entitats i universitats, són els òptims per a millorar el rendiment escolar.
No obstant això, únicament el 33% dels alumnes té l’opció d’estudiar en els programes en valencià, la resta no, ha denunciat Moreno. De fet, dels 1.955 centres públics valencians, ‘solament poc més de 700’ ofereixen el PEV i el PIL, mentre que la resta tenen la incorporació progressiva, ha lamentat. Així, el 66% de l’alumnat estudia en programa unilingüe en castellà i prop de 555.000 no poden marcar l’aquesta opció per falta d’oferta de l’Administració.
Davant aquestes xifres, Moreno ha instat els pares a mantenir-se ‘fermes’ a l’hora de marcar la casella corresponent i no canviar d’opció si s’intenta la matriculació en diferents centres, i ha animat a informar Escola si finalment es queda fora del PIL o el PEV i des de l’entitat se’ls ajudarà a defensar els seus drets.
Precisament perquè tots els anys hi ha molts xiquets que no poden accedir a l’ensenyament en valencià o d’immersió lingüística, Moreno ha instat a l’Administració a plantejar una solució.
L’elevada demanda enfront de l’escassesa de l’oferta d’aquests programes que cada any en deixa fora a molts d’ells, mostra que els pares i mares prefereixen aquestes opcions. Per això, quan la Conselleria parla de demanar l’opinió dels pares a l’hora d’oferir uns programes o altres en els centres, des d’Escola es recorda que la seua opinió està comprovada quan marquen la casella de PEV o PIL.
Plurilingüisme
En plena campanya de matriculació, Moreno ha criticat l’esborrany del Decret de Plurilingüisme que pretén implantar la Conselleria d’Educació i que no fa més que marejar els pares, ja que en els documents de matrícula segueixen apareixent les mateixes opcions que cursos anteriors.