El govern passa la responsabilitat a les concessionàries a l’hora d’aplicar multes

  • Dubtes jurídics i crítiques al govern contra les sancions per #novullpagar · El govern invoca un article d'una llei franquista, de dubtosa interpretació legal en aquest cas

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
30.04.2012 - 10:19

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Tant el portaveu del govern, Francesc Homs, com el conseller d’Interior, Felip Puig, han coincidit en declaracions als mitjans que si les concessionàries tramiten denúncies contra els conductors que no paguen peatge, el govern els multarà. ‘Si Abertis ens tramita un expedient sancionador, l’haurem d’estudiar i aplicar, i les multes poden arribar a un màxim de cent euros’, ha dit Puig a TV3. Malgrat això, tots dos han reconegut que entenen la campanya de denúncia dels greuges dels peatges. Per Homs, no és contradictori tenir un sentiment de comprensió pels motius que empenyen a no pagar i fer complir el principi de legalitat amb multes.

Homs entén l’estat d’ànim dels qui no volen pagar, però diu que el govern no pot fomentar la il·legalitat. Segons el seu parer, per solucionar la situació d’injustícia als peatges catalans cal lluitar políticament per canviar les lleis, però no promovent actituds il·legals.

Per la seva banda, el conseller d’Interior ha descartat l’enviament de patrulles als peatges per vigilar qui no paga: ‘En cap moment no s’han enviat ni s’enviaran Mossos a controlar qui no paga el peatge.’ Tampoc no té previst d’establir un dispositiu especial demà, arran de la convocatòria d’una jornada de no pagar el peatge en ocasió de la tornada del pont del Primer de Maig.

La insubmissió dels peatges ha esclatat amb força aquest cap de setmana per l’adhesió de molts conductors a la campanya #novullpagar i per l’amenaça del govern, anunciada dissabte, d’imposar multes de cent euros a qui no pagui els peatges. L’argumentació del comunicat del govern ha mogut crítiques dels partits i de la gent, i dubtes jurídics sobre la interpretació de les infraccions.

El comunicat no precisa quin article de la llei permet de multar els conductors, però alguns mitjans han publicat indicacions, tretes de fonts governamentals, sobre aquest punt. Sembla que la Generalitat es basa en l’article 153 del reglament general de circulació, que inclou en el punt R-200 els senyals d’anunci de peatge i prescriu que és obligat d’aturar-s’hi i de complir allò que requereixi l’autoritat pertinent.

Segons fonts de la Generalitat, una llei estatal del 1972 (requadre adjunt) confereix autoritat als responsables de les cabines dels peatges perquè puguin exigir el pagament del peatge i identificar el conductors que s’hi neguin. És a dir que el govern invoca una llei franquista per poder multar els conductors que s’oposen al greuge del peatge. Però aquesta llei únicament diu que els treballadors de les cabines seran ‘temporalment’ autoritat en absència dels agents públics competents [la policia], i únicament per a adoptar decisions sobre regulació del trànsit. Del cobrament del servei, no en diu pas res.

Aquestes hipòtesis han estat contestades per l’estudi d’un advocat, Lluís Gibert, que analitza els arguments jurídics exposats anteriorment. Segons Gibert, ‘si trobem un senyal de restricció de pas, òbviament, hem de parar, però un cop hem parat, la llei no ens diu que tinguem l’obligació de fer res més, tret que no podem reprendre la marxa fins a haver satisfet la finalitat que el senyal persegueix’. I ‘negar-nos a pagar uns diners no és tipificat en cap article del reglament de circulació com una infracció i, per tant, no és sancionable’.

ERC i SI, contra les amenaces del govern

Esquerra, Iniciativa i Solidaritat es van manifestar ahir sobre la campanya i l’amenaça del govern. La secretària general d’ERC, Marta Rovira, va fer una crida a continuar la campanya al·legant que el govern ‘s’equivocava d’enemic’. Per Rovira, l’executiu català ‘hauria de denunciar la sagnant espoliació fiscal que sofrim i posar-se al costat de la gent’.

Dolors Camats va trencar el silenci del grup d’Iniciativa sobre la campanya llançada fa tres setmanes. Va dir a Twitter: ‘El #novullpagar és bona resposta a abusos d’estat i concessionàries. Hauria de ser palanca per plantejar model de mobilitat i #peatgesombra’.

Solidaritat per la Independència va atacar amb força l’amenaça del govern, per boca del diputat Alfons López Tena: ‘Si el govern de CiU posa multes il·legals, Puig acabarà a la presó.’ I el compte de Twitter del partit va enviar: ‘Si arriba una sola multa, convocarem mobilitzacions ciutadanes i denunciarem les il·legalitats del govern de CiU.’

Dèficit històric

Després del petit paràgraf dedicat a l’anunci de multes als conductors, el comunicat del govern reconeix que ‘Catalunya és un país que sofreix un dèficit històric d’inversions per part de l’estat… Part d’aquest dèficit s’ha hagut de solucionar a través de la construcció d’autopistes de pagament, cosa que ha comportat un gran greuge comparatiu amb altres territoris de l’estat.’

El govern explica que ‘amb 632 quilòmetres, Catalunya és el territori de l’estat amb més vies de peatge. Això significa que la meitat de vies de gran capacitat són de pagament. En canvi, només el 18% de les vies de gran capacitat de tot l’estat són de pagament.’

Continua: ‘Per resoldre aquest greuge el govern, conjuntament amb institucions polítiques, partits i societat civil, disposa del grup de treball de peatges, que és el fòrum on es prenen totes les iniciatives conjuntes que tenen a veure amb el rescat selectiu de peatges, les bonificacions i els canvis tarifaris’; i ‘el govern ja ha adoptat mesures per tendir a l’homogeneïtzació de peatges’. I acaba: ‘En aquest moment, les bonificacions que s’apliquen a tots els peatges de Catalunya es regeixen per un mateix criteri. Com a condició general, s’apliquen bonificacions per recurrència o mobilitat obligada, alta ocupació de vehicles i eficiència energètica.’

Dimarts de la setmana passada el govern es va pronunciar sobre la insubmissió dels peatges: ‘Aquestes expressions són el reflex d’un estat d’ànim d’una part significativa de la població del país, i no ens són indiferents. Des del punt de vista de l’estat d’ànim ens hi sentim molt a prop’, va declarar el portaveu del govern, Francesc Homs.

Tot amb tot, també va dir que el govern havia de defensar el principi de legalitat i que no podia promoure accions com la insubmissió dels peatges. Una posició semblant va expressar el govern sobre els casos d’insubmissió fiscal, quan l’executiu va dir que entenia els sentiments i les raons que el motivaven, però que no els podia promoure.

Us expliquem Què pot passar, en cas de no pagar el peatge?

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem