El govern amenaça amb multes per aturar el #novullpagar

  • Invoca un article d'una llei franquista, de dubtosa interpretació legal en aquest cas, per a justificar que les concessionàries puguin multar als conductors que es neguen a pagar

VilaWeb
Redacció
29.04.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El govern de la Generalitat està preocupat per la força que està prenent la campanya d’insubmissió als peatges #novullpagar. En un comunicat enviat ahir al vespre, el govern anuncia que ‘per garantir el compliment de la legalitat’ sancionarà amb un mínim de 100 euros aquells que es neguin a pagar els peatges.

Enlloc del comunicat s’explica quin article de la llei es vol aplicar per poder multar els conductors però diversos mitjans han publicat explicacions basades en fonts governamentals que ho indicarien. Així sembla que la Generalitat apel·li a l’article 153 del Reglament General de Circulació, que inclou en el punt R-200 els senyals d’anunci de peatge i exposa que és obligat aturar-s’hi i complir amb el que li requereixi l’autoritat pertinent.

Segons fonts de la Generalitat, una llei estatal del 1972 (vegeu el requadre adjunt) dóna estatus d’autoritat als responsables de les cabines dels peatges. Això els dóna potestat per exigir el pagament del peatge i reclamar l’identificació dels conductors que s’hi neguin. D’aquesta manera, el govern estaria recorrent a una llei franquista per multar els conductors que protesten pel greuge dels peatges. Tot i això aquesta normativa diu només que els treballadors de les cabines seran tractats ‘temporalment’ com autoritat en abscència dels agents públics competents, la policia, i només per a adoptar disposicions sobre la regulació del trànsit, sense indicar res sobre el cobrament del servei.

Dèficit històric

El comunicat del govern reconeix que ‘Catalunya és un país que pateix un dèficit històric d’inversions per part de l’estat’ i afegeix: ‘Part d’aquest dèficit s’ha hagut de solucionar a través de la construcció d’autopistes de pagament, cosa que ha comportat un gran greuge comparatiu amb altres territoris de l’estat’.

El govern explica que ‘amb 632 km Catalunya és el territori de l’estat amb més vies de peatge. Això significa que la meitat de vies de gran capacitat són de pagament. En canvi, només el 18% de les vies de gran capacitat de tot l’estat són de pagament.’

I continua: ‘Per solucionar aquest greuge, el govern, conjuntament amb institucions polítiques, partits i societat civil, disposa del grup de treball de peatges, que és el fòrum on es prenen totes les iniciatives conjuntes que tenen a veure amb el rescat selectiu de peatges, les bonificacions i els canvis tarifaris’. I justifica que ‘el govern ha adoptat ja mesures per tendir cap a l’homogeneïtzació de peatges’. I acaba dient que ‘en aquest moment, les bonificacions que s’apliquen a tots els peatges de Catalunya es regeixen per un mateix criteri. Com a condició general, s’apliquen bonificacions per recurrència o mobilitat obligada, alta ocupació de vehicles i eficiència energètica’.

Fa tan sols quatre dies, el govern català es va pronunciar sobre la insubmissió als peatges. ‘Aquestes expressions són el reflex d’un estat d’ànim d’una part significativa de la població del país, i no ens generen indiferència. Des del punt de vista de l’estat d’ànim ens hi sentim molt propers’, va declarar el portaveu del govern, Francesc Homs.

Tot amb tot, també va dir que el govern ha de defensar el principi de legalitat i que no pot promoure accions com la insubmissió als peatges. És un posicionament semblant al que va expressar el govern sobre els casos d’insubmissió fiscal, quan l’executiu va dir que entenia els sentiment i les raons que el motivaven però que no els podia promoure.

Falla el nou protocol d’actuació als peatges

El nou protocol que intentava impedir el moviment #novullpagar ha fracassat. Diversos conductors (Marc Sanglas, Laura Iglesias…) expliquen a twitter que després de negar-se a recular o signar una declaració de deute, que eren les noves opcions que oferien les concessionàries, les barreres els han estat aixecades com abans i han seguit camí sense pagar.

La Núria Castells (Twitter) va ser retinguda més d’una hora al peatge del túnel del Cadí per no voler pagar. Al Twitter, explica que va trucar els mossos i que primer li van dir que tenien ordres ‘de dalt’ de no assistir els casos d’insubmissió als peatges, per un nou protocol d’actuació. Al cap d’una hora, van arribar al peatge. Explica que es va posar en contacte amb diputats del parlament, que es van moure mogut per aconseguir l’assitència de la policia. Finalment, els mossos van prendre les dades del cotxe i van revisar els papers, ‘perquè hi ha hagut un incident’, explica la Núria.

Us expliquem Què pot passar, en cas de no pagar el peatge?

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem