19.04.2012 - 12:39
No corren bons temps per al periodisme tradicional. En una època en la que molts mitjans es veuen obligats a tancar i reduir plantilla, la figura del periodista ‘freelance’ s’erigeix com una gran alternativa a la crisi del sector. Crisi o transició, tot depèn del punt de vista des del que ho enfoquem. Independentment d’això, quines són les característiques d’aquest actor camaleònic que ha sabut adaptar-se a les exigències de la era digital del segle XXI?
Parafrasejant a Salvador Molina, president de l’associació ProCom, “la independència del periodista ‘freelance’ és la seva bandera; l’especialització, la seva fortalesa; i el multimèdia, el seu camp de batalla. És un emprenedor que busca fer del seu coneixement i ofici una forma de guanyar-se la vida. I és que, en aquest món en crisi, només sobreviuen els que tenen quelcom que explicar”.
Emprendre per evitar l’atur
Les dades són esgarrifoses. En els darrers quatre anys s’han destruït al voltant de 5.000 llocs de treball en els mitjans de comunicació convencionals (revistes, diaris, televisions, ràdios, agències, etc.) i cada any s’incorporen al mercat espanyol uns 8.000 nous graduats. Per tant, quina és la solució? Segons Salvador Molina, és ben senzilla: “O crees el teu propi espai professional o t’apuntes a la major empresa del país: l’INEM”.
Davant d’aquest panorama, tant els més joves com els més veterans del sector arriben a la mateixa conclusió: la necessitat d’un periodisme polivalent adaptat a les noves tecnologies i a la web 2.0. Internet no és el futur, és el present.
A continuació, una sèrie de consells que diversos professionals de la informació dediquen als futurs periodistes que volen endinsar-se en aquest món.
No s’ha de perdre l’esperança. Com el propi Salvador Molina afirma, “la independència té un preu: inseguretat laboral i econòmica, però quin alpinista es queda al campament base ancorat perquè pujar més implica passar més fred i córrer riscos? Si tens dubtes, no siguis alpinista! Així són les coses i així les hem d’assumir cada dia”.
Enllaços
Array
Array