Puig justifica les inversions a Spanair i recorda que l’estat ha mantingut Iberia

  • El govern espanyol vol sancionar Spanair amb 9 milions d'euros

VilaWeb
Redacció
29.01.2012 - 13:37

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El conseller d’Interior, Felip Puig, ha justificat les inversions que la Generalitat ha fet els últims tres anys a Spanair i ha criticat que a Catalunya ‘se li posi el dit a l’ull’ més sovint que a la resta de governs europeus. Puig ha recordat que la majoria d’estats europeus han donat ‘suport’ a certes companyies aèries per impulsar els seus objectius estratègics. ‘Tothom sap que durant molts anys Iberia ha estat una companyia clarament suportada des de les arques de l’estat’, ha posat d’exemple el conseller. L’aposta de la Generalitat era crear un gran hub internacional a l’aeroport del Prat, una qüestió que no abandona malgrat el cessament d’activitat d’Spanair.

‘Aquesta vegada no ha sortit bé. Esperem que puguem recuperar aquest objectiu amb aquesta o una altra empresa en el futur’, ha destacat Puig. El govern insistirà en fer del Prat ‘un punt de connexió directe que afavoreixi la captació de talent, de negocis i de turistes’, ha indicat el conseller al programa ‘El Suplement‘ de Catalunya Ràdio. Puig no ha avançat l’estratègia que seguirà a partir d’ara la Generalitat, però aquesta haurà de ser diferent del model aplicat a Spanair perquè ‘vam decidir que no podíem continuar abocant diners en un moment de crisi’.

Multa de 9 milions d’euros del govern espanyol

La ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, ha explicat que el procés de sanció contra ‘la companyia, els gestors i els administradors’ de Spanair podria elevar-se fins als 9 milions d’euros perquè el govern espanyol atribueix a l’empresa ‘dues infraccions molts greus’ de la Llei de seguretat aèria.

La primera és per haver incomplert ‘la continuïtat en la prestació del servei’, ha dit la ministra. L’incompliment d’aquest punt, unit a danys superiors a 15.000 euros, comporta, tal com recull la normativa aèria, una infracció ‘molt greu’ amb una multa que pot arribar als 4,5 milions d’euros i retirada de llicència. I la mateixa sanció per la segona, no haver exercit les activitat ‘amb respecte dels drets als passatgers’.

 

L’anunci de les sancions a Spanair pel govern espanyol arriba pocs dies després de la decisió d’aturar el procés de privatització parcial de la gestió de l’Aeroport del Prat i la seva gestió individualitzada. Aquest pas era una condició imprescindible per possibilitat que l’aeroport es convertís en un ‘hub’ intercontinental, una aposta que Spanair va fer seva amb l’establiment de rutes internacionals des de Barcelona. Juntament amb el temor a sancions de la Unió Europea, Qatar Airways pot haver fet enrere la seva decisió d’invertir a Spanair un cop sabuda la voluntat del govern espanyol d’aturar la individualització de la gestió de l’aeroport.

La crisi impedeix a la Generalitat injectar més recursos a la companyia

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha lamentat la situació de Spanair i ha qualificat el projecte de la companyia aèria d’història desgraciada’. Ha assegurat que el govern ha fet ‘tots els esforços del món’ per fer viable la companyia. En aquest sentit, el president ha recordat que en el context de retallades del 2011 la Generalitat va injectar nous recursos a Spanair ‘quan en tota la resta de projectes, pràcticament havia de disminuir lla seva aportació’.

Trias obre la porta a les companyies que vulguin fer un ‘hub’

Per la seva banda, el batlle de Barcelona, Xavier Trias, ha obert la porta a les companyies que vulguin substituir Spanair en la tasca de fer de Barcelona un aeroport de connexions internacionals, després del cessament d’activitats de l’aerolínia catalana. Trias assegura que els diners que va invertir-hi l’Ajuntament eren una ‘aposta’ per convertir El Prat en un hub i ‘ara no deixarem de fer-la’. ‘No amb Spanair sinó amb les empreses que vulguin fer aquesta aposta, no són apostes limitades a una empresa’, ha assegurat. Trias ha admès també que els diners públics que ha invertit l’Ajuntament a l’aerolínia catalana ‘no es recuperen’.

Junqueras culpa l’estat del tancament de Spanair

El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha responsabilitzat l’estat del tancament de Spanair i ha al·legat que l’aerolínia ha hagut de deixar d’operar perquè el govern espanyol bloca la possibilitat que l’Aeroport del Prat prosperi amb vols internacionals. ‘La decisió del govern de blocar la gestió autònoma del Prat ha contribuït al fracàs de la companyia catalana, que pretenia convertir l’aeroport en un centre de connexions intercontinentals’, ha criticat.

Herrera demana instruments per a fer una gestió aeroportuària amb estratègia pròpia

El secretari general d’ICV, Joan Herrera ha demanat donar instruments a l’aeroport del Prat per poder dur a terme una estratègia pròpia des del punt de vista de la gestió aeroportuària. ‘Necessitem una descentralització de la gestió aeroportuària i el retorn a la centralització no ens permet fer estratègies des de Catalunya’ ha indicat Herrera en la valoració del tancament de Spanair. També ha dit que cal ‘obrir una reflexió en la necessitat de preservar llocs de treball i que tinguin continuïtat’.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem