23.01.2012 - 14:54
La ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat ue el govern es desdiu de la gestió descentralitzada de l’Aeroport del Prat i de Barajas que passava per la privatització dels serveis, i paralitza també l’entrada de capital privat al conjunt d’AENA, tal com preveia l’executiu anterior. Segons Pastor, AENA és ‘més que la suma de les parts’ i en aquest moment ‘la visió estratègica no es veuria afavorida si es tira endavant amb el model de concessions privades dels dos principals aeroports: Madrid i Barcelona’. La decisió implica també que no es constituirà la comissió de vigilància prevista per a l’Aeroport del Prat, on havien de participar la Generalitat i els ajuntaments.
Pastor ha justificat la decisió en una conferència de premsa per anunciar que vol estudiar la situació actual de l’ens i que posarà en marxa un nou model per a AENA que marqui el futur del sistema aeroportuari espanyol.
Abans, però, renuncia a la gestió per separat del Prat i Barajas perquè el valor d’AENA ‘es veuria clarament disminuït si es disgregués la seva gestió en aeroports de forma individualitzada’ i perquè en aquests moments ‘les condicions dels mercats són clarament desfavorables i desaconsellen la continuïtat del procés’.
A més, segons Pastor, obrir ara la privatització ‘podria provocar que es reduís el nombre d’ofertes competitives i fins i tot el preu a ofertar pels dos aeroports, fet que suposaria una pèrdua d’imatge i de valor dels nostres actius que seria irrecuperable per sempre’.
La decisió es produeix només una setmana abans que expirés la pròrroga de tres mesos que el govern de Zapatero havia establert per fer efectiva la concessió.
Segons Pastor, aquest model descentralitzat ‘pretenia afavorir la competència entre els aeroports de Barajas i el Prat, quan en realitat l’objectiu ha de ser enfortir-los tots dos perquè competeixin a nivell mundial, és a dir, amb els grans hubs europeus’.
‘Per afavorir la cohesió i vertebració de l’estat’
Tot plegat s’inscriu en la voluntat del govern espanyol d’obrir un nou procés que ‘consistirà en posar en valor AENA Aeroports a través d’un pla estratègic i de negoci’ que ja s’està redactant i que ha de ser previ al procés d’entrada de capital privat.
En definitiva, ha apuntat la ministra, es tracta de posar en marxa ‘un nou model que garanteixi l’existència d’una empresa espanyola líder a nivell mundial’ i de passada ‘afavoreixi la cohesió i vertebració de l’estat’ assegurant l’existència d’una xarxa d’infraestructures ‘homogènia, amb capacitat i a preus competitius’. A més, ha explicat, el model garanteix la feina als treballadors actuals i permet que l’estat pugui modular els ingressos per aquests conceptes.