19.01.2012 - 20:01
Un tren de Rodalia de Renfe de la lína R1 amb 150 passatgers ha xocat aquest vespre contra un Talgo entre les estacions del Clot-Aragó i l’Arc de Triomf de Barcelona. Segons que ha informat la companyia Renfe, l’accident s’ha produït quan un dels trens ha xocat per encalç amb l’altre, tot i que cap dels dos ha acabat descarrilant. Segons dades de Protecció Civil, hi ha 27 ferits, cap d’ells greu. Pel que fa la circulació de trens, hi ha retards importants a les línies R1 i R2.
Després del xoc el tren de passatgers ha pogut retrocedir fins al Clot, on sis unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques atenen els passatgers. En qualsevol cas, segons les primeres informacions facilitades per Protecció Civil, es tracta d’un xoc de ‘petita significació i no hi ha indicis que hi hagi cap situació preocupant’. Amb tot, fa nou mesos hi hagué una topada similar, de menys intensitat, també a l’estació del Clot, segons diverses fonts.
També s’hi han desplaçat els Bombers de Barcelona, la Guàrdia Urbana de Barcelona i mossos d’esquadra. Per la seva banda, la Direcció General de Protecció Civil ha activat la prealerta del Ferrocat. Segons Renfe, els trens de la R1 circulen desviats per Passeig de Gràcia i Sants i no paren a Arc del Triomf i Plaça Catalunya. Pel que fa la relació de trens entre l’Hospitalet-Mataró i l’Hospitalet-Calella ha quedat suprimida durant una estona.
Al compte de twitter d’emergències de la Generalitat s’informa puntualment de l’estat de la circulació de trens. I l’etiqueta #renfe recull diverses piulades que van informant de la situació.
Expedient informatiu
El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha avançat que el govern valora obrir un expedient informatiu a ADIF per l’accident. Font ha recordat que ‘és el segon incident a l’estació en menys d’un any’ i ha insistit en reclamar a ADIF que millori la senyalització als túnels d’accés a Barcelona. El govern admet que es tracta d’un punt ‘conflictiu’ de la xarxa ferroviària i demana que s’hi actuï de manera immediata. De moment, l’executiu català esperarà a rebre l’informe de les causes de l’accident per part de l’empresa abans de prendre cap decisió.
Tal com ha explicat Font, es va determinar que l’anterior encalçament a l’estació del Clot s’havia atribuït a un error humà, però que ‘els problemes de senyalització’ també van contribuir-hi. Aquesta és la principal reivindicació del govern, que considera que els accessos a la capital catalana a través dels túnels gstionats per ADIF no incorporen la senyalitació adequada.