17.11.2011 - 16:48
El curtmetratge d’animació ‘Vicenta‘, adaptació còmica del mite de Frankenstein, aspira a aconseguir l’Oscar de l’Acadèmia de Hollywood en la pròxima edició. Filmada amb la tècnica del stop-motion amb animació de plastilina, ‘Vicenta’ ja ha aconseguit setanta premis des de l’estrena oficial al Festival de Sitges 2010, on va aconseguir una menció per part del jurat. El director Samuel Ortí (Sam) considera un premi més ser nominat i assegura ser conscient que és complicat arribar a la gala dels Òscar del febrer com un dels cinc finalistes. La decisió se sabrà a mitjan desembre.
Samuel Ortí explica a l’ACN que el fet que el curt es preseleccioni als Oscar no implica només que hagi agradat sinó que al darrere hi ha molta feina de preparació i de burocràcia.
El curtmetratge ha estat preseleccionat juntament amb 44 més, al costat de dos produccions del País Basc, explica el director. La decisió final per conèixer si serà un dels cinc nominats a la gala del febrer al Teatre Kodak de Los Ángeles se sabrà a mitjan de desembre.
El realitzador defineix el seu curt ‘Vicenta’ com una adaptació ‘costumista’ del mite de Frankenstein amb toc ‘berlanguians’. ‘És com si Berlanga haguera hagut de filmar Frankenstein aquí al barri de Russafa de València’, defineix. Al curtmetratge, una mestressa de la llar decideix que ha de ressuscitar el seu difunt marit per preguntar-li on són els estalvis, arribant a muntar fins i tot un laboratori casolà.
‘Es tracta de problemes petits amb solucions estranyes’, assenyala Sam, que parl de la seva preferència pels films de terror amb tocs propis. ‘A les pel·lícules americanes, l’heroi és un xicot preparat, a les meves l’heroïna és una mestressa de la llar que per determinades circumstàncies ha de ser més forta i treu la fortalesa de coses apreses a la llar, el curiós és com resolen amb aquests coneixents problemes fantàstics’.
El jove director valencià ha rodat sis curtmetratges amb la tècnica de l’animació amb plastilina stop-motion i assegura sentir-se’n molt a gust amb aquesta tècnica, ‘molt més que amb l’ordinador’, puntualitza. Sam.
El realitzador no creu que la seva manera de realitzar comporti moltes més hores que en altres produccions però en canvi indica que sí requereix molt d’espai perquè s’han de construir els decorats i els personatges i s’ha d’il·luminar i fer plànols com en un film amb actors. A ‘Vicenta’ van treballar un equip de set persones durant dos anys amb col·laboracions puntuals d’externs a la productora. El curt compta amb les veus de Santiago Segura, Esperanza Elipe i Marta Poveda.
‘Vicenta’ ha rebut 70 premis i va ser estrenada a la Xina molt abans de ser vista per primera vegada a l’Estat al Festival Internacional de Cinema de Sitges on va rebre una menció especial del jurat. El curtmetratge també va ser un dels nominats a la gala final dels Goya 2010.
Sam ha avançat que en l’actualitat treballa en el seu primer llargmetratge que, amb el títol ‘Pos eso’, serà un altre ‘remake’ de films de terror ‘sempre passat pel tamís folklòric’.