02.11.2011 - 06:00
Dan Grippi, de vint-i-un any; Max Salzberg, de vint-i-dos; Raphael Sofaer, de dinou, i Ilya Zhitomirskiy, amb vint, es van plantejar l’any passat de reinventar les xarxes socials esperonats pel debat, reiteratiu, sobre la sempre polèmica política de privacitat de la plataforma majoritària Facebook. Tots quatre, estudiants de l’Institut Courant de Ciències Matemàtiques de la Universitat de Nova York, van posar fil a l’agulla l’estiu de 2010 al projecte Diaspora, una xarxa social que posa l’accent en el respecte a la intimitat dels usuaris i en el caràcter obert de la plataforma. Un any i mig després, les primeres invitacions per a provar Diaspora (amb interfície en català) ja han començat a circular per la xarxa, com també les primeres impressions.
A primer cop d’ull, el disseny de Diaspora té més punts de contacte amb l’aire de Google+ que no pas de Facebook, tant en la disposició del mur com en la pòlissa tipogràfica utilitzada, els colors i la unió de les amistats i usuaris que seguim en grups diferenciats (anomenats ‘aspectes’). Ara, més enllà d’aquesta semblança, es distancia força de les xarxes socials més habituals perquè admet l’ús de pseudònims i àlies, no inclou anuncis publicitaris i en cap cas es venen les dades que hi introdueixen els usuaris. Com expliquen els joves desenvolupadors, Diaspora ‘és una xarxa distribuïda en què ordinadors del tot separats es connecten entre si directament, i això permet als usuaris d’intercomunicar-se sense perdre el control de la intimitat’. Això últim s’aconsegueix deixant als usuaris el control total de les dades personals que vulguin compartir a la xarxa i la possibilitat de desar-les, si volen, en un servidor propi i no als de Diaspora.
Provant Diaspora, que prepara una versió beta per abans de final de mes, es pot observar que algunes característiques que recorden les de la xarxa de microblocs Twitter, atès que integra etiquetes (‘hashtags’) i es poden fer mencions als altres usuaris.
El nom de Diaspora fa referència a l’accepció ‘Dispersió d’un grup ètnic, religiós o cultural fora del seu lloc’, per a indicar prou clarament la relació que vol mantenir respecte de Facebook i la resta de xarxes socials de referència.
A banda Diaspora, fa poc s’ha presentat una altra xarxa social alternativa, Unthink, definida com un anti-Facebook i on ‘la confidencialitat és sagrada, les llibertats no es negocien i els comportaments intrusius no es toleren’.