27.10.2011 - 12:57
Un nou cas de corrupció esquitxa el president del Barça, Sandro Rosell. La policia brasilera ha cridat a declarar el president de la Federació Brasilera de Futbol, Ricardo Teixeira, perquè investiga la venda reiterada d’una avioneta a Sandro Rosell i Cláudio Honigman (soci de Rosell a l’empresa Brasil 100% Marketing), que creu que va servir per emblanquir diners. El diari A Folha de São Paulo ha publicat la investigació sobre la compra-venda d’aquesta avioneta.
Aquesta crida de la policia es relaciona amb el fet que A Folha de São Paulo va publicar fa un parell de dies un article amb els resultats de la investigació sobre la compra-venda d’una avioneta per a emblanquir diners, efectuada per Teixeira. Segons el diari, Rosell és soci de la dona de Teixeira en l’empresa Habitat Brasil Empreendimentos Imobiliários.
Segons la investigació, la companyia d’aviació brasilera TAM va vendre a Teixeira un avió particular. Una part del preu de l’avió s’havia de satisfer amb una avioneta Cessna PT-XIB, que Teixeira deia que era seva, però que era de la TAM i que havia entrat al país per un dòlar. Aquest preu d’origen estrany ha cridat ara l’atenció de la policia, sobretot perquè l’avioneta s’ha venut manta vegada entre empreses en què participen Teixeira, Sandro Rosell i Cláudio Honigman fins a superar el preu de mercat. Finalment la va comprar un dirigent de la TAM que negociava en l’origen un contracte de patrocini amb la federació brasilera de futbol.
La cronologia dels fets
– El març del 2007 la companyia aèria TAM proposa vendre un avió particular al president de la Federació Brasilera, Ricardo Teixeira, que val 12,5 milions de dòlars (19,3 milions de reals brasilers). Com a part del pagament, Teixeira donarà a TAM un avió usat, un Cessna amb matrícula PT-XIB (vegeu-ne la foto), que comptablement equivaldrà a 7,9 milions de dòlars (12,2 milions de reals). Curiosament aquest avió no és de Teixeira, sinó de Cessna. I el representant de Cessna a Brasil és justament TAM. Per tant, Teixeira venia a TAM un avió de TAM. Els experts consultats per A Folha han trobat la documentació de l’aparell i han dit que no valia més de 3 milions de dòlars (6 milions de reals)
– El maig del 2007 TAM signa un contracte d’esponsorització amb la selecció brasilera i autoritza la compra de l’avió al president de la Federació Brasilera de Futbol (i que en realitat és de TAM)
– Teixeira finalment no compra l’avió nou, però l’avió PT-XIB, que teòricament era propietat seva i que havia comprat TAM, és venut finalment a Brasil Marketing 100%, propietat de Rosell i Honigman.
– El juliol de 2008 Honigman signa un acord amb Rosell pel qual l’avió PT-XIB, que ja és propietat de Brasil 100% Marketing, el compra l’empresa Ailanto (que és una empresa propietat de Rosell i en un 1% de la seva secretària Vanessa Almeida Precth).
El preu que paga Ailanto és de 8 milions de reals, 4 milions de dòlars.
– Ailanto registra l’avió a l’Anac (Agència de l’Aviació Civil) l’agost de 2009. I en el moment del registre Ailanto diu que l’ha adquirit per 17,8 milions de reals (9,8 milions de dòlars), molt per sobre del preu que Rosell havia dit que havia pagat.
-El novembre de 2009 Ailanto ven l’avió a una empresa que es diu Beydoun International per 4 milions de dòlars, aleshores equivalents a 7,2 milions de reals.
-El gener del 2010 Rui el president de TAM, Thomaz de Aquino, es fa soci de Beydoun International. Aquest home és el que el març del 2007 havia fet la proposta de venda de l’avió particular a Teixeira.
El Barça: ‘res a dir’
VilaWeb s’ha posat en contacte amb el Barça per poder tenir les explicacions de Rosell. Fonts del club han dit que no hi havia res a dir.
Aquesta és la segona investigació sobre corrupció en la qual es veu involucrat Sandro Rosell per la seva relació amb Teixeira. A final de setembre The Economist va implicar Rosell en un altre cas de corrupció centrat en Teixeira i investigat per la fiscalia brasilera.