26.10.2011 - 18:13
Si la Unió Europea obligués a tornar la subvenció als estats que no executin un projecte, com és el cas del corredor Mediterrani, ‘a Espanya no hi hauria el mapa de prioritats que tenim perquè ens quedaríem sense subvenció’. Ho ha dit el catedràtic d’Economia Aplicada de la UB, Germà Bel, en una conferència al cicle Tribuna Ateneu, en la qual ha posat en qüestió els més de 49.000 milions d’euros que ha promès el ministeri de Foment en inversions a la xarxa ferroviària i viària estatal. ‘És una quantitat que no s’ha arribat a gastar en AVE en la dècada meravellosa’, ha dit Bel, i ha afegit: ‘És una aixecada de camisa’.
‘La Unió Europea ha perdut l’oportunitat per regular els transports des de Brussel·les’ donant llibertat d’inversió als estats i no posant sancions als que no compleixin, ha explicat. I ha donat per fet que el govern espanyol no complirà ni els terminis ni les inversions a les quals s’ha compromès perquè hi haurà un conflicte de prioritats.
Respecte quin corredor ha de ser prioritari, ha estat clar: ‘la crisi fa veure les coses de cara i pel corredor mediterrani hi haurà mercaderies, així de senzill, no cal argumentar res més’. A Europa, ha explicat, ho veuen clar des de fa anys ‘i no entenen perquè hi ha aquest debat a l’estat espanyol’. La raó és la lògica dels costos: pel corredor central no hi ha mercaderies i l’oferta, per molta que n’hi hagi i que que es construeixi, no crea demanda.
Molt crític amb la política d’infrstructues dels darrers governs espanyols i com a conseqüència de tot plegat, ha deixat clar que s’haurà d’insitir ‘cada dia al govern espanyol’ perquè no al·legui manca de diners per fer el corredor mediterrani i, en definitiva ‘no ens aixequi la camisa’. I ha recordat que s’acaba de licitar una línia de TGV per a passatgers entre València i Castelló i altres a Galícia i Extremadura. ‘Ja veurem què passarà, perquè de moment no més hi ha hagut un canvi conceptual, important, perquè els ports de la mediterrània ja són al mapa de transports europeu, però només conceptual’, ha reblat.
Demà us oferirem la conferència íntegra, en la qual Bel fa una anàlisi acurada de la gestió del govern espanyol en infrastructures.