25.10.2011 - 16:46
L’alta concentració d’immigrats als centres escolars no afecta pas el resultat dels autòctons. És una de les conclusions d’un estudi de la Fundació Jaume Bofill sobre l‘informe PISA del 2009 a Catalunya, que també conclou que Catalunya és el territori on les diferències educatives entre immigrats i autòctons són les més altes, quaranta punts per sobre de la mitjana de l’OCDE i prop de 30 punts per sobre de la UE.
Per al director de l’estudi i catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Ferran Ferrer, que Catalunya registri la diferència més gran entre autòctons i immigrats és ‘el problema més greu’ de desigualtat que té actualment en l’àmbit educatiu.
L’estudi ‘PISA 2009: avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya’ també critica que aquest informe PISA no reflecteix la realitat de Catalunya perquè va excloure més alumnes del permès.
L’informe assegura que l’altra concentració d’immigrats en un centre no repercuteix en els resultats dels autòctons sinó que a qui perjudica és als mateixos immigrats.
L’estudi analitza les diferències segons la llengua que parla cada alumne i arriba a la conclusió que la diferència de 20 punts de més que obtenen els catalanoparlants no s’explica per la llengua emprada sinó per la classe social a la qual pertanyen. Si s’extreu el nivell socioeconòmic dels alumnes, la diferència es redueix a 10 punts. Ferrer ha considerat que això s’explica perquè els alumnes catalanoparlants acostumen a tenir un nivell socioeconòmic més alt.
El mateix diu que passa en les diferències entre centres públics i privats. Així, si els alumnes de centres públics obtenen 23 punts menys en les proves de lectura que els que van a centres privats, la diferència es redueix a dos punts quan es té en compte el nivell socioeconòmic.
Ferrer també ha alertat que les dades de l’informe PISA a 2009 a Catalunya no reflecteixen la realitat perquè van excloure més estudiants dels que permet l’OCDE. Segons el catedràtic, Catalunya va excloure més d’un 5% d’estudiants, que es concentraven en els col·lectius d’immigrants i d’alumnes de 3er d’ESO, que tenen quinze anys com la resta de la mostra però tenen menys competències que els de 4art.
L’estudi només fa referència al Princiat, tot i que es dóna el cas que el govern valencià no facilita les dades per a l’elaboració de l’informe PISA. El passat informe del 2009 reflectia una Catalunya per damunt de la mitjana de l’OCDE i unes Illes molt per sonta de la mitjana.