El parlament europeu considera ‘imperatiu’ i ‘crucial’ el corredor mediterrani

  • Fabra i Bauzá es reuneixen amb Barroso per exigir que es prioritzi aquesta infrastructura

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
10.10.2011 - 11:15

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El president de la comissió de Transports del parlament europeu, el laborista anglès Brian Simpson, ha advertit al govern espanyol que un corredor central que travessi els Pirineus ‘no és viable ni necessari’; en canvi, considera ‘absolutament imperatiu’ i ‘crucial’ construir el corredor mediterrani, de manera que es connectin els ports del Principat i el País Valencià amb el centre i el nord d’Europa. Les paraules de Simpson arriben el mateix dia que Alberto Fabra i José Ramón Bauzá es reuneixen amb el president de la Comissió Europea per reclamar el corredor mediterrani.

‘Quan et poses a fer forats a les muntanyes el cost de l’obra esdevé molt i molt car’, ha dit Simpson en una entrevista amb l’ACN, per exemplificar la inviabiltiat d’un corredor central. A més, ha posat en dubte la necessitat d’un tercer corredor. ‘Si la via del TGV francès s’acaba a prop de Perpinyà, i la del TGV espanyol arriba a Barcelona, el més beneficiós seria connectar-les’, explica el responsable de Transports europeu, que també troba ‘essencial’ que es resolgui ‘l’embolic de la diferència entre l’ampla de via europeu’ i l’ibèric’.

El president de la comissió de Transports ha criticat l’intent de ‘polititzar’ les infrastructures ferroviàries sense ‘tenir en compte quines són les necessitats de les regions i de l’estat’. Així, ha recordat al govern espanyol que els TGV ‘no són pas barats’ i que ‘no és necessari cobrir tota Espanya de línies d’alta velocitat, sinó només connectar les principals ciutats i França i Portugal’. Els TGV poden millorar ‘l’ocupació, el creixement i el desenvolupament econòmic de les regions’, però ‘també cal tenir en compte la despesa que suposen’, s’ha queixat, en referència al tren d’alta velocitat ‘fantasma’ entre Albacete i Conca, que Renfeva haver de suprimir perquè només el feien servir nou viatgers i costava 18.000 euros diaris.

Fabra i Bauzá, a Brussel·les

Els presidents Fabra i Bauzá, per la seva banda, es reuneixen amb José Manoel Durão Barroso per demanar-li que el corredor mediterrani s’inclogui a la xarxa d’infrastructures prioritàries europees i que tingui el traçat complet, de Portbou a Algesires.

En la reunió, dins el marc del Comitè de les Regions que avui fa un dels plenaris, hi participen també els presidents d’Andalusia, Múrcia, Aragó, les Canàries, Extremadura, Navarra i el País Basc. A l’ordre del dia, de fet, no hi ha pas, explícitament, el corredor mediterrani; tan solament s’hi diu que hom parlarà de les ajudes europees a les regions. Però tant Fabra com Bauzà, com el president murcià, Ramón Luis Valcárcel, ja van dir fa tres setmanes en la reunió que tingueren amb el president Mas a Barcelona, que centrarien la reunió d’avui a parlar d’infrastructues i a pressionar la Comissió perquè inclogués el corredor mediterrani, amb el traçat complet, en el projecte.

‘Serà l’última oportunitat que tindrem d’exigir d’una manera directa que el corredor es faci, i que es faci sencer’, va dir Fabra. I molt probablement serà així, car no hi ha prevista de moment cap més reunió dels presidents del país amb alts representants de la Comissió abans de l’anunci de la decisió definitiva, el 19 d’octubre. El president Mas no assistirà a la reunió d’avui per motius d’agenda, car es reuneix amb el primer ministre quebequès, de visita oficial a Catalunya.

Ambigüitat de Blanco

Aquesta reunió és marcada per un clima de tensió, suscitada per les darreres declaracions del ministre espanyol de Foment, José Blanco, que la setmana passada va insistir a demanar el corredor central, a través del Pirineu, en una reunió amb l’eurocomissari de Transports, Siim Kallas. En la reunió, que no va durar més de deu minuts, Blanco va demanar a Kallas que inclogués el corredor central en la llista de prioritats i que mantingués el corredor mediterrani ‘en tota l’extensió, fins a Andalusia’. Pel ministre, tots dos corredors es poden sufragar i ‘Saragossa ha de convertir-se en un nus logístic important’.

Acabada la reunió, Kallas va plantar, insòlitament, Blanco davant la premsa. Van comparèixer junts, però l’eurocomissari es va limitar a dir que prenia nota de les peticions de Blanco: ‘Ha estat una bona discussió, encara que avui no puc dir res concret, ho anunciaré el dia 19’, i va abandonar la sala inesperadament. Segons algunes fonts, Kallas no va voler participar en la conferència de premsa per no contradir Blanco. Aquest, en canvi, va dir: ‘Després de la feina feta darrerament i de la reunió d’avui amb el comissari, breu però resolutiva, permetin-me que digui que sóc optimista’ (quant a la inclusió dels corredors central i mediterrani a la llista de prioritats). Kallas ja ha dit i repetit, tanmateix, que l’economia europea no dava per a perforar el Pirineu.

Tant Fabra com Valcárcel, a més, van convidar el ministre Blanco a acompanyar-los en la reunió d’avui per pressionar plegats Barroso en favor del corredor mediterrani. Però Blanco no hi serà.

El corredor, incomplet

Sigui com sigui, sembla segur que la Comissió assumirà el corredor mediterrani com a eix prioritari, com ja va poder escatir VilaWeb. Però, si bé encara no hi ha cap decisió definitiva, aquest corredor no arribarà a Alacant. Tindrà dues branques: l’una anirà a Algesires per Madrid, i l’altra arribarà fins a València, però no fins a Alacant. Aquesta informació, treta de la documentació del projecte que la Comissió va fer arribar a alguns eurodiputats, va inquietar el País Valencià. Més encara perquè el ministre Blanco havia insistit, la setmana abans, a demanar el corredor central, en línia amb l’acord signat amb el govern francès.

Blanco, demà a València

En aquest context el ministre Blanco té demà una cita important a València per a explicar l’estudi tècnic sobre el corredor mediterrani a la Cambra de Comerç de València, en presència del president Fabra i de la batllessa Rita Barberà. Blanco hi presentarà el mateix estudi tècnic que va exposar el mes de març a Barcelona, qualificat per algunes fonts d’ambigu i poc concret. Aleshores Blanco va anunciar que Foment invertiria 25.400 milions en el corredor mediterrani ferroviari fins l’any 2020 i que hi inclouria la licitació del tram Tarragona-València d’Alta Velocitat.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem