14.09.2011 - 11:14
Després de llegir la gran quantitat d’articles més o menys informats que han aparegut aquests darrers dies, més que no pas del desembarcament d’un hipermercat, sembla que l’arribada d’Amazon hagi de ser com l’impacte d’un meteorit: però caldrà veure què en quedarà, quan penetri en la nostra atmosfera particular. Hi ha una aclaparadora unanimitat a l’hora de preveure que serà com l’extinció dels dinosaures, sense tenir en compte que això no és els EUA, que aquí no hi ha una tradició de compra per catàleg i de pagament amb targeta de crèdit tan estesa, i que a França i a Alemanya, on també hi ha preu únic del llibre i també hi ha una xarxa de llibreries independents comparable a la de Catalunya, no sembla que el cràter provocat per Amazon n’hagi modificat gaire l’orografia; és a dir: els hàbits de compra de la població amb accés a internet. D’entrada, això sí, ja s’han estalviat un quants calerons en publicitat.
No sabem quina serà l’estratègia d’Amazon a l’hora d’aconseguir la quota de mercat necessària per a establir-se entre nosaltres i créixer. El punt de partida, la compra de BuyVip, ja indica que el llibre serà una més de les línies de negoci de l’empresa nord-americana i que molt probablement la comunicació i el màrqueting s’adreçaran a les persones que ja compren per internet i que paguen amb targeta de crèdit. Els seus rivals serien, doncs la FNAC, El Corte Inglés, la Casa del Libro o Abacus. Als EUA han tancat moltes llibreries per causa de la guerra entre gegants protagonitzada per Amazon, la difunta Borders o Barnes and Noble; un ‘efecte col·lateral’ que a casa nostra es reproduiria a una escala més modesta. Però també és veritat que a les grans ciutats dels EUA es produeix un creixement de les llibreries independents de proximitat, perquè han sabut recuperar i conrear la terra cremada que han deixat els exèrcits de gegants al seu pas.
Una altra qüestió és la del llibre electrònic. Gairebé tothom explica que el preu de l’aparell es compensa perquè es descarreguen molts llibres gratis. Com que fins fa poc no n’hi havia gaire oferta, alguns fabricants de dispositius de lectura animaven més o menys explícitament els clients a gaudir del gratis total, de manera que aquesta pràctica s’ha establert com a normal. Això vol dir que el mercat és petit, i no sé si els amants de la gratuïtat sentiran gaire atracció per un Kindle amb un format i un control anticòpia propis, i que té menys oferta ‘lliure’ o ‘alliberada’ que no els altres formats. I menys encara quan les formes d’accedir a l’edició digital s’ampliaran amb l’arribada d’uns altres meteorits que ja es poden contemplar a simple vista, sense l’ajuda del telescopi.
Hi ha molts interrogants, n’hi ha de raonables i n’hi ha d’exageradament alarmants. L’única certesa és que fa molt que sabem que Amazon arribaria amb tota la seva oferta i eficàcia. Però molt més que no la presumpta amenaça d’Amazon ha estat la crisi que ens ha obligat a millorar a l’hora de gestionar les llibreries i de millorar els nostres serveis. I més ara que, amb les retallades, molts clients més hauran de vigilar la despesa i compraran menys llibres. I no som dinosaures, som més aviat petits mamífers amb una gran capacitat d’adaptació; estimem els llibres i justament per això sabrem mantenir, i qui sap si no l’augmentarem, la complicitat dels lectors.