18.08.2011 - 06:00
Cada vegada hi ha més vies verdes al nostre país. Són antics trams ferroviaris i camins que travessen espais naturals, ara reservats als vehicles no motoritzats i, és clar, als vianants. Són especialment apreciats pels ciclistes, que ara ja poden pedalar, sense aturar-se, de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) o Gombrèn (Ripollès) a Leucata (Llenguadoc), passant per Argelers (Rosselló). La connexió, feta mercès al projecte Enllaç-Xarxa transfronterera de vies verdes de Catalunya, format per diverses entitats, vol desenvolupar una xarxa ciclo-turística contínua a banda i banda del Pirineu. Connectar els territoris amb estructures de mobilitat sostenible i esborrar els límits de les fronteres són els propòsits del projecte.
Rutes per tot el territori
De vies verdes, n’hi ha especialment a les comarques nord-orientals perquè un consorci s’encarrega des de fa anys d’arreglar trams de camins poc o molt abandonats per convertir-los en vies verdes. Hi ha prop d’una trentena de rutes, només en aquestes comarques, que s’afegeixen a les altres del Principat i del País Valencià, on hi ha molta afecció per aquestes excursions i on les vies verdes són, de fa uns anys, una atracció turística consolidada. A les terres valencianes n’hi ha prop d’una desena: una de les més conegudes és la que uneix Alcoi i Alacant i una de les més belles és l’anomenada via de la Xurra, dins l’Horta, enmig de tarongers.
Les Illes també volen vies verdes
A les Illes no hi ha encara cap ruta verda, però un grup de Facebook, amb més de vuit-cents agregats, demana que es facin vies verdes a Mallorca. Diuen que són necessàries per a promoure un turisme alternatiu i sostenible. S’oposen al projecte de tren entre Manacor i Artà i proposen, en canvi, que els camins rurals afectats es converteixin en vies verdes.