04.08.2011 - 10:47
Els usuaris de Renfe viuen amb resignació els talls a la xarxa ferroviària per les obres (pdf) a l’estació de Sants de Barcelona, que han començat aquest matí. Les primeres hores de la jornada han transcorregut sense incidents remarcables i tampoc no hi ha hagut més retards dels ja anunciats i previstos, però els més de tres-cents informadors de Renfe no han pogut evitar la indignació i el desconcert de força usuaris, que han hagut de fer autèntiques odissees per arribar als llocs de treball. Una de les estacions més afectades és la de Bellvitge, on moren els trens que vénen del litoral sud barceloní per la R2. Per aquesta estació ja havien passat fins les vuit més de dos mil viatgers. El batlle en funcions de la ciutat, Joaquim Forn, ha dit que els sistemes d’informació i els transports alternatius funcionen correctament i ha demanat excuses als retards que els talls hagin pogut causar a alguns ususaris.
Les tallades afecten pràcticament totes les línies de rodalia i els trens regionals. A més, els trajectes de llarga distància, com el de València-Barcelona, van amb retards i limitacions, llevat del de Barcelona-Madrid del TGV.
Les afectacions
La línia R2, que va de Sant Vicenç de Calders a Barcelona, passant per Vilanova i la Geltrú, acaba el recorregut a Bellvitge. La R4, que passa per Vilafranca del Penedès, s’atura a l’Hospitalet, on cal agafar el metro o l’autobús. Les línies regionals R13, R14, R15 i R16, que comuniquen el sud del Principat, també s’aturen a l’Hospitalet. El tren que connecta Sants amb l’aeroport se substitueix per una línia d’autobusos.
Els trens de distància mitjana i llarga es desvien i passen per Martorell i Vilafranca. És el cas de l’Euromed, que enllaça València i Barcelona, i que tarda gairebé una hora més a fer el trajecte. D’Alacant a Barcelona calen gairebé sis hores, pràcticament dues més que no fins ara.
A l’altra banda de Barcelona també hi ha línies afectades. És el cas de la R1, la línia del Maresme, que acaba el recorregut a l’Estació de França, i que no passa ni per Sants, ni per la plaça de Catalunya. Els usuaris han de sortir al carrer per anar a l’estació del Clot-Aragó. La R3 fa el recorregut Sants-Vic i no arriba a l’Hospitalet.
Transbordaments gratuïts
El Pla Alternatiu de Transport (PAT) garanteix el transbordament gratuït entre metro i rodalia. A banda, TMB també reforçarà les línies per facilitar els fluxos de passatge a les estacions de Cornellà Centre, Rambla de Just Oliveras, Plaça de Sants, Sants Estació, Espanya, Passeig de Gràcia, Catalunya, Arc de Triomf i Clot. Les obres, que afectaran 150.000 usuaris, s’acabaran del tot el segon semestre del 2012.