18.06.2011 - 06:00
En plena polèmica per l’anunci del conseller d’Educació Alejandro Font de Mora de suprimir la línia en català de l’ensenyament, la Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic es manifesta avui a València contra aquesta mesura i contra la precarietat i les retallades a l’ensenyament públic. La manifestació ha estat precedida per les concentracions d’Escola Valenciana, el 9 de juny passat, a Alacant, Castelló i València contra la supressió de la línia en català. La manifestació començarà a les sis de la vesprada a la plaça de Sant Agustí de València.
Tal com s’exposa al manifest, la Plataforma hi convoca tota la comunitat educativa contra ‘la continuació de les retallades aplicades als centres d’ensenyament públic en nombre de grups, plantilles i recursos; davant la no-retirada de la proposta de cessió de sòl escolar públic a entitats privades, i per l’agressió que suposa la destrucció de les línies en valencià a l’ensenyament’.
Dimecres, membres de sindicats i entitats cíviques i culturals que formen part de la Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic van presentar la mobilització a València, que María José Navarro, presidenta de FAPA València, va resumir en tres punts: ‘Defensa d’un ensenyament públic de qualitat; rebuig de les retallades de professorat, unitats, programes d’atenció a la diversitat, etc., i defensa de l’ensenyament en valencià davant el decret de plurilingüisme que l’amenaça.’
Marc Candela, membre del secretariat nacional de STEPV, va facilitar dades de l’enquesta sobre les retallades per al curs que ve que han contestat cent quaranta-vuit centres de primària i secundària. Extrapolant el resultat d’aquestes enquestes al total de centres del País Valencià, ‘s’espera que nou-cents docents de secundària i FP i dos-cents de primària perdran el lloc de feina. Aquesta és la segona onada de retallades que se suma als més de mil dos-cents docents que ha perdut el sistema educatiu públic el curs 2010-2011’.
Pau Díaz, de la Federació d’Ensenyament de Comissions Obreres, va remarcar que el professorat i la comunitat educativa fa anys que estan indignats per la situació que viu el sistema educatiu públic i per això ‘està en peu de guerra constantment’.
I Ana Isabel Gandia, de FETE UGT, va animar el professorat i la comunitat educativa a participar i fer-se sentir en la manifestació per a posar fre a les retallades a l’ensenyament.
Per la seva banda, el president d’Escola Valenciana Vicent Moreno va reafirmar la necessitat d’un sistema plurilingüe, però no com el planteja la Conselleria, sinó com ‘un model consensuat, elaborat per experts i amb el valencià com a llengua central que ha de dur a l’anglès’.
Suport de les facultats de filologia
L’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (IIFV), que aplega les facultats de filologia de la Universitat de València, la d’Alacant i la Jaume I, també s’ha afegit a les peticions al Consell perquè retiri la proposta de decret de model plurilingüe. En un comunicat, afirma que el decret suposa un pas enrere en l’ensenyament públic, consolidat durant més de vint-i-cinc anys.
Carta a Camps
Justament ahir l’entitat va enviar una carta (pdf) al president de la Generalitat, Francisco Camps, alertant-lo de ‘l’alarmant contradicció’ entre els objectius i els resultats de la polèmica proposta de decret que féu el conseller Font de Mora i que implica la supressió de les línies en valencià.
A més, Escola Valenciana va fer públics els resultats d’un informe fet per la mateixa conselleria d’Educació que conclou que els alumnes de les línies en valencià són més competents en anglès, català i espanyol.
En la carta, signada pel president de l’entitat, Vicent Moreno, Escola Valenciana reitera l’aposta per un sistema educatiu plurilingüe, però alerta que la proposta del govern valencià camina cap a un fals plurilingüisme. ‘El decret parteix de la falsa premissa segons la qual ensenyant moltes llengües a parts iguals, l’aprenentatge és també a parts iguals, pressuposant que el context de les llengües fora de l’escola és equitatiu i no és així’.
Un pla a sis anys
Mentre el sector educatiu valencià es continua mobilitzant, el Consell s’afanya a enfilar un decret que imposarà la línia única. L’esborrany del decret conté un pla per a aplicar la mesura en un període màxim de sis cursos.
La conselleria d’Educació diu que ha començat a tramitar l’esborrany del decret que regularà el nou model d’ensenyament trilingüe, i que el decret preveu dos programes que s’implantaran progressivament en un període màxim de sis cursos.
La conselleria proposa un programa plurilingüe inicial (PPI) obligatori, consistent en un repartiment equilibrat de català i castellà i d’una tercera llengua, preferentment l’anglesa; també incentiva l’opció voluntària d’un programa plurilingüe avançat (PPA).
L’aplicació mínima del PPA consisteix a fer una àrea no lingüística (en total, n’hi ha sis) en la tercera llengua, preferentment l’anglès. L’aplicació màxima consisteix a fer en anglès tres àrees (en total, n’hi ha nou): la d’anglès i dues de no lingüístiques; i les sis àrees restants s’han de fer en català i en castellà, equilibradament. O sia, a raó d’un 33% per llengua. A més, el model trilingüe de màxims s’aplicaria idènticament a l’educació secundària.
El text ja s’ha enviat al Consell Escolar del País Valencià, òrgan que haurà de fer-ne un dictamen, als representants dels alumnes, dels pares, als sindicats i a la patronal educativa, al Consell Jurídic Consultiu (CJC) i a les entitats interessades, com l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), el Consell Valencià de Cultura (CVC) i les organitzacions empresarials.
El decret haurà de passar per les taules de negociació: taula tècnica, taula sectorial, taula de pares, taula d’alumnes, patronal, Consell Escolar i Consell Jurídic Consultiu…, i el text definitiu s’ha d’aprovar amb vista a aplicar-lo al curs 2012-2013.