08.06.2011 - 06:00
L’esborrany de decret que ha presentat el conseller Font de Mora presenta moltes incongruències legals i de tota mena. Hi ha males definicions de plurilingüisme, porta implícita la derogació de facto del dret dels pares d’escollir la llengua d’educació, etc. En realitat, es veu molt clar que el decret no respon al pluringüisme que prediquen, sinó que són uns mals programes que introdueixen la llengua estrangera de males maneres sense criteri i atempten contra el valencià, que és la llengua pròpia del territori.
És una operació perfectament orquestrada dels departaments de màrqueting de la Generalitat contra els programes en valencià per a eliminar-los. En el fons, hi posen l’etiqueta de plurilingüe per a acabar tenint un programa bilingüe. Aquests últims vint-i-cinc anys els programes en valencià han demostrat que eren els més eficients. I, atenció, cal un decret de plurilingüisme, per dos motius: perquè cal que tots els nostres xiquets dominen les dues llengües oficials (pensem que solament el trenta per cent s’educa en programes en valencià) i perquè han d’aprendre anglès, i tant. Però el decret de Font de Mora no en té res, de plurilingüisme, fora del nom, i és un gran destrellat educatiu. Aquest decret no tindrà resultats plurilingües reals perquè cal un decret que tinga en compte totes les investigacions fetes sobre plurilingüisme, que són moltes. I totes van clarament en una altra direcció. D’entrada, indiquen que el valencià, com a llengua pròpia i minoritzada que és, ha de tenir una presència curricular mínima del 50%.
La Unitat per l’Educació Multilingüe, que dirigisc, treballa en aquests moments en un estudi seriós, acadèmic i documentat, sobre aquest decret. L’estudi, el farem arribar a les autoritats, organismes, i a l’opinió pública quan el presentem, ben prompte.
La Generalitat, en realitat, es limita a actuar segons un document publicat ja fa uns quants anys per la FAES, una fundació controlada per Aznar, en què es deia que en els llocs on el PP poguera actuar amb una certa llibertat, calia deixar en situació marginal també en l’ensenyament les llengües perifèriques, com en diuen ells. Volen que el valencià esdevinga folclòric, ètnic. I jo crec que el PP en tots els àmbits ha aplicat aquest document, perquè no s’ha avançat mai. Però en l’àmbit educatiu sí. Ara, en aquests últims anys, s’avançava. És una tasca que ha fet especialment Escola Valenciana i que ha demostrat a la societat que els programes en valencià o d’immersió lingüística eren els programes que valien la pena i que oferien millors resultats per als xiquets, no solament en l’àmbit lingüístic. Per això hi ha una part molt important i àmplia de la societat valenciana que no entén de cap manera això que vol fer Font de Mora.
Vicent Brotons, doctor de la Universitat d’Alacant i director de la Unitat per l’Educació Multilingüe
(Opinió telefònica recollida per VilaWeb.)