31.05.2011 - 06:00
Crec que és una equivocació, una gran equivocació. Perquè arribaríem a una situació difícil i complicada, per no dir pobra, com el cas del gaèlic a Irlanda. El gaèlic se sap, però no s’utilitza (tan sols en l’àmbit familiar), perquè no és fortament implantat i a l’escola hi té presència com una assignatura. I al pas que anem, començant amb un 33%… Rebentaran els programes que més bé funcionen al País Valencià. Però defensarem els programes d’ensenyament del valencià en immersió, perquè ens hi juguem el futur de la llengua i de les persones.
Font de Mora s’equivoca, perquè sap que en els estudis i avaluacions que s’han fet dels programa d’ensenyament en valencià i d’immersió donen resultats perfectament positius per al plurilingüisme, que és això que toca ara. I com a Escola Valenciana no volem enfrontaments amb el castellà ni amb l’anglès; volem fer anar avant totes les llengües.
Ho fa com a conseller en funcions, amb el govern sense constituir, i té l’atreviment de fer un anunci així. Vàrem presentar un document que és el model d’Escola Valenciana, que és plurilingüe i multicultural, en el qual ens ratificàvem en això i apuntàvem que podíem funcionar bé començant en valencià i introduint l’anglès als quatre anys, i el castellà es retardava fins a segon o tercer de primària. Això donava resultats bons, funcionava. Per què s’agafa Font de Mora a un model no avalat? Dividir les llengües al 33% cadascuna és una cosa irrisòria i fora de context. Si cada llengua partís del mateix punt, ja ho veuríem, però ell sap que això és mentida: i en el context del País Valencià encara més, perquè el valencià es troba en inferioritat de condicions davant les llengües fortes com el castellà i també l’anglès. S’ha d’animar el valencià. Nosaltres fem una lluita constant a peu d’escola, i el valencià se salva gràcies a les escoles i a l’ús que fan dels programes.
Tenim la mà oberta per a parlar i arribar al consens que faça falta, però veiem clares quines han de ser les bases.
(Opinió telefònica recollida per VilaWeb.)