26.02.2011 - 14:40
Escola Valenciana ha celebrat aquest migdia un acte multitudinari per presentar la seva aposta per un model d’educació plurilingüe, sintetizada en el document ‘Un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu valencià’. Escola Valenciana ha volgut destacar el context de consens en què ha nascut el document. Una mostra d’aquest consens és la representació política i social que hi ha donat suport: tots els sindicats, partits (tret el PP), universitats públiques i entitats diverses.
El document proposa que s’incorpori el català de manera progressiva, per tal que tots els estudiants dominin la llengua, i també aposta per introduir l’anglès a partir d’educació infantil.
‘Un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu valencià’ és el títol del document redactat per la Unitat per l’Educació Multilingüe (UEM) de la Universitat d’Alacant. Els encarregats de presentar el document han el director de la UEM, Vicent Brotons; el portaveu de la Comissió d’Educació d’Escola Valenciana, Jaume Fullana; i l’autor del document, l’especialista en educació multilingüe Vicent Pascual.
‘Les aplicacions dels programes d’incorporació progressiva situen l’alumnat en desavantatge competencial respecte als qui han cursat els programes d’immersió lingüística i d’ensenyament en valencià’, per això el document proposa que l’ús vehicular del català no se situï mai per sota del 50% en les àrees no lingüístiques. ‘Per sota del 50%, no s’aconsegueixen alumnes bilingües en valencià i castellà, objectiu present a la LOE i la LUEV’, ha dit Jaume Fullana portaveu d’educació d’Escola Valenciana.
Fullana ha posat èmfasi en l’aposta ‘per una visió inclusiva de l’escola, i per garantir que tots els alumnes tinguen una competència equilibrada de les llengües oficials en acabar els estudis obligatoris’.
Fullana ha insistit: ‘Posar obstacles a l’ensenyament en valencià no és educació plurilingüe, posar obstacles a l’ensenyament en valencià és tornar cap a l’educació monolingüe i és un incompliment de la llei.’. Per la seva banda, l’autor del document, Vicent Pascual, ha dut que el català no era cap ‘problema en els estudis de les xiquetes i els xics valencians, sinó més aviat la condició necessària per a l’excel·lència’.
La presentació d’aquest document s’ha fet després de mesos de reunions amb la comunitat educativa i amb agents socials, en un intent de fer-hi participar tants responsables com sigui possible. Entre les institucions i entitats que han assistit a la presentació hi havia l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Consell Valencià de Cultura, les cinc univeristats públiques valencianes, Intersindical, CCOO, UGT, CSIF, ANPE, Confederació Gonçal Anaya, Moviments de Renovació Pedagògica, Associació de Directors de Secundària, PSPV-PSOE, EUPV, Bloc, IPV, ERPV, diferents directors de centres educatius, les coordinadores comarcals d’Escola Valenciana i altres representants d’associacions i empreses de diferents sectors culturals i educatius del País Valencià.