28.02.2011 - 06:00
Espanya prioritza, des de fa tres segles, la construcció nacional i el creixement de Madrid com a capital en detriment del desenvolupament econòmic, i ofega les altres regions. Aquesta és la tesi que exposa el catedràtic d’economia aplicada Germà Bel (Twitter) al llibre ‘Espanya, capital París‘ (la Campana), que s’acaba de publicar en català i que avui es presentarà al Col·legi Major rector Peset de la Universitat de València. Segons Bel, ‘a Espanya han volgut construir una nació que no és… La construcció nacional d’Espanya és un projecte polític amb vocació de ser un país de segona, perquè volen construir una nació que no és’, diu Bel en aquesta entrevista de VilaWeb TV.
Bel, que forma part del consell assessor de reactivació econòmica i de creixement, presidit per Salvador Alemany, observa que, des del segle XVIII, la política d’infrastructures espanyola s’ha subordinat tota a la capitalitat de Madrid: ‘Aquesta visió, l’han compartida tant el PP com el PSOE. El PSOE no és un partit nacionalista, però és un partit estatista, i això fa que tots dos partits tinguin unes posicions molt semblants quant a política d’infrastructures.’
Corredor mediterrani contra centralisme
Això s’ha vist molt clarament, aquesta dècada, en el tren d’alta velocitat: ‘No importa el sentit socioeconòmic; allò que importa és connectar totes les capitals de província espanyola’. A més, considera que el TGV, que és una inversió enorme, causa, d’una banda, perjudici a les ciutats petites per on passa, perquè atreu l’activitat a les ciutats grans; i, d’una altra, l’estructura radial ofega les vies que no són radials, com el corredor mediterrani.
Si sempre s’ha prioritzat l’estructura radial, per què el govern espanyol hauria de prioritzar el corredor mediterrani? Segons, Bel, per les recomanacions fetes des de les institucions europees i per la urgència econòmica del moment. Però, alerta: el govern espanyol potser donarà el vist-i-plau als estudis tècnics, però caldrà veure quina és la dotació pressupostària.