10.02.2011 - 09:45
La moció aprovada al congrés coincideix substancialment en les propostes ja avançades pel ministre Blanco en la seva compareixença a la Comissió de Foment del congrés el 12 de gener de 2010. Si de cas, el que canvia és la concessió a empreses privades de la gestió dels aeroports del Prat i Barajas, amb llibertat d’acció pel que fa als serveis de terra, des del pàrking a les portes d’embarcament. Tanmateix, el que correspon a taxes pagades per línies aèries, inversions aeroportuàries i gestió de slots resta sota control central. En aquest context, es planteja que la Generalitat i els ens locals tinguin presència ‘determinant’ (que no s’ha precisat què vol dir) en el seguiment i supervisió del funcionament de les concessions.
La moció aprovada permet apreciar que els elements estratègics de la gestió aeroportuària resten en mans centrals, i que la participació territorial és minoritària (pot ser de bloqueig en alguns assumptes menors) i imprecisa pel que fa a l’abast de les competències reals dels òrgans en què participen les entitats territorials. No em sembla per tant un avenç significatiu envers la descentralització, doncs no va molt més enllà, en aquest sentit, de les posicions expressades pel govern central ja fa temps.
Germà Bel