04.12.2010 - 08:25
El consell de ministres espanyol es reuneix aquest matí de manera extraordinària per decidir si declara l’estat d’alarma en cas que els controladors aeris no s’incorporin avui als llocs de feina. Això suposaria que els qui no anessin a treballar podrien ser detinguts i portats davant del jutge de manera immediata acusats de sedició. Des d’aquesta matinada, l’espai aeri de l’estat es troba sota control militar, després de l’ordre signada pel president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero.
Zapatero va signar ahir l’ordre perquè els militars assumissin el control aeri civil de tots els aeroports, i l’exèrcit ja és als deu aeroports de l’estat oberts, entre aquests el del Prat. És la primera vegada que es militaritzen les torres de control.
La militarització del control aeri busca posar punt i final a la vaga salvatge que els controladors van començar ahir a les cinc de la tarda, que ja ha afectat milers de viatgers i que ha obligat a tallar la circulació aèria de tot l’espai de l’estat a excepció d’Andalusia. Blanco va acusar ahir els controladors d’haver fet ‘xantatge’ prenent els ciutadans com a ‘ostatges’.
El govern espanyol va aprovar ahir al vespre un reial decret (pdf) que permetia als controladors militars prendre el control de les torres dels aeroports des d’ahir mateix. El decret entrava en vigor a les 21.30, i Zapatero va fer ús d’aquestes facultats a partir de les onze de la nit, un cop s’havia constatat que els controladors que s’havien d’incorporar al torn de les deu de la nit havien fet cas omís de les crides del ministeri de Foment espanyol. No a tot arreu, perquè a Barcelona s’havien incorporat la meitat dels controladors del torn de les deu del vespre i operaven tots els vols excepte els que es dirigien a les Illes i a Madrid.
L’ordre de Zapatero ha causat impacte a nivell internacional, i la premsa de tot el món s’ha fet ressò d’un fet insòlit: que els aeroports civils d’un estat hagin quedat sota el control de l’exèrcit per ordre del govern.