03.12.2010 - 08:50
Propeller Theatre Company estrena al nostre país la seua versió de Richard III, una obra que explica l’ascens al cel d’un home i la seva posterior caiguda als inferns, i que tanca el cicle d’obres de Shakespeare dedicada a la Guerra de les Roses. En la seua tercera visita al festival de tardor Temporada Alta, la companyia de teatre es proposa fer ‘una rigorosa aproximació al text amb gran claredat, ritme i tanta imaginació com sigui possible, de manera excitant, captant l’atenció de l’audiència, construint un espectacle total i aportant nous punts de vista sobre una obra clàssica com aquesta’.
L’obra, dirigida per Edward Hall, es respresentarà divendres 3 i dissabte 4 al Teatre Municipal de Girona, en versió anglesa i amb sobetítols en català.
En la presentació de la peça teatral que fa Roger Warren, explica com ‘en la primera part de Richard III es dramatitza l’ascensió de Ricard; i en la la segona, la seva caiguda i la seva derrota a Bosworth. Un aspecte important d’aquesta derrota és que el personatge que enganya a molts altres, aquí es veu enganyat – per la traïció d’Stanley, però encara més per la reina Elizabeth, la vídua del rei Eduard IV. En una de les principals escenes, Ricard festeja Elizabeth per poder casar-se amb la seva filla (la germana dels prínceps empresonats a la Torre de Londres que acaba de fer matar), a fi d’afermar la seva seguretat política. Aquesta escena utilitza el mateixa tiba i afluixa, línia per línia, que es fa servir a l’escena del festeig de Lady Anne, i Ricard pensa que, com va ocorre amb Anne, ha guanyat l’encontre, desestimant amb menyspreu Elizabeth com abans havia desestimatAnne: “Ah, dòcil idiota! Dona mutable i superficial!”. Però va equivocat. Elizabeth és un adversari més fort que Anne; posteriorment sabem que ella ha promès la seva filla al seu adversari, Richmond, i no a Ricard. La ironia suprema de l’obra és que el gran enganyador és, ell mateix, víctima d’un engany. És, doncs, la conclusió gloriosa d’aquesta obra més equivoca del que sembla?’.