02.12.2010 - 06:00
Una delegació de l’Arc Mediterrani, formada per polítics, empresaris i economistes, capitanejada per l’Institut Ignasi Villalonga (IIVEE), es va presentar ahir a Brussel·les per fer saber de primera mà els motius que els porten a demanar el suport de la Comissió Europea a la construcció prioritària d’una línia de tren de mercaderies d’amplària europea des d’Algesires al cor d’Europa. Tots els participants a l’acte van coincidir a dir que aquesta infrastructura seria el motor més important de la recuperació econòmica de la península i, per tant, d’Europa.
El corredor mediterrani és ‘important, urgent i imprescindible’, va proclamar l’eurodiputat republicà Oriol Junqueras. En paraules seves, si la línia de tren per a transportar mercaderies no es fa en el temps adequat, ‘en uns altres àmbits europeus, des de Gènova i Trieste a Salònica i el Pireu, es construiran infrastructures que competiran amb la capacitat productiva i exportadora de la regió que representem’.
‘Locomotora de la recuperació’
Amb 13 milions d’habitants, l’Euroregió de l’Arc Mediterrani produeix al 40% del PIB de l’estat espanyol i gairebé el 50% de les exportacions. Per això, el corredor mediterrani ‘pot ser la locomotora de la recuperació econòmica de l’estat’, segons Ramon Tremosa, eurodiputat de CiU.
Tremosa també va fer observar que ‘la recuperació comença a través de les exportacions’, i va atacar el govern espanyol que, ‘durant anys i contra tota lògica econòmica racional, ha prioritzat infrastructures radials amb centre a Madrid i la travessia central del Pirineu…Massa vegades ha semblat que els alts funcionaris del govern espanyol, marginant el corredor mediterrani, preferien una Espanya pobra a una Espanya pròspera, si aquesta prosperitat havia d’entrar pels ports catalans i valencians.’
També l’ex-president de la Generalitat, Jordi Pujol, va insistir en la idea que ‘el govern espanyol ha fet servir criteris antieconòmics en la concepció de les infrastructures’.
L’acte d’ahir al parlament europeu va ser preparat minuciosament pels responsables de l’Institut Villalonga, amb la col·laboració decidida d’alguns dels eurodiputats catalans. A més dels participants, hi van assistir eurodiputats d’una colla de països i membres de la comissió de transport del parlament. L’acte va tenir un to eminentment acadèmic i tècnic i es van fer poques concessions a la reivindicació que no anessin acompanyades d’exemples i de dades per a demostrar la raonabilitat dels arguments en favor del corredor mediterrani.