05.11.2010 - 20:00
Aquests dies, amb motiu de la visita del papa Benet XVI diumenge a Barcelona, s’han intensificat les protestes contra l’església catòlica i la figura del seu dirigent espiritual. De manera lúdica però reivindicativa, diversos col·lectius reclamen la laïcitat del país, retreuen que es gastin diners públics per pagar la visita, critiquen el discurs de l’església sobre els homosexuals, la dona, l’avortament i l’ús dels preservatius, per posar uns quants exemples, i alerten dels nombrosos casos de pederàstia que han esquitxat l’església aquests últims anys. També se’n fa crítica amb sàtira i humor: és el cas de l’actor de teatre alcoià Xavi Castillo, que fa anys que incorpora als seus espectacles esquetxos anticlericals, els quals han anat sovint acompanyats de polèmica per la censura patida. A més, quan Benet XVI va passar per València ara fa quatre anys (vídeo de valencians que no esperen el papa i del cost de la visita a València), tampoc no es va salvar de la crítica punyent de l’actor i la seva companyia, Pot de Plom, com demostra aquest vídeo d’un dels seus monòlegs.
Damunt l’escenari, Xavi Castillo recita monòlegs àcids i humorístics fent de papa o de capellà. ‘Hi explico coses que m’han passat, la meva relació amb l’església, coses que l’església ha dit sobre els homosexuals i la pederàstia’, diu. Però no tothom riu amb els seus esquetxos: l’any 2004, després d’una actuació a Xàtiva, l’abat de la ciutat i alguns capellans van posar-se les mans al cap per considerar que el monòleg de Castillo era una burla i una vexació a la figura del papa. També li va semblar ofensiu al batlle i president de la diputació de València, Alfonso Rus, que va aconseguir que una setmana després s’anul·lés una actuació de l’espectacle ‘El Chou‘ a la Torre d’en Lloris, pedania de Xàtiva. Durant dies, els diaris van fer-se ressò de la censura i de l’atac a la llibertat d’expressió, no només a Xàtiva sinó també a Bocairent i a Aielo de Malferit.
El cas també va donar popularitat a l’actor, que va decidir ‘continuar fent paròdia i fer, de la polèmica, un esquetx’, tal com explica ell mateix. Així va ser com va néixer l’espectacle ‘Con la iglesia hemos topao! (L’heretge de Xàtiva i altres històries)‘, a partir ‘de la necessitat d’explicar al públic una sèrie d’episodis relacionats amb la censura’. Tal com explica la companyia, en cercar material relacionat amb l’Església per fer un nou espectacle, s’adonaren ‘que les possibilitats eren enormes: bisbes, papes, rectors, manifestacions, pederasties, la Bíblia, Aquilino Polaino, els condons, col·legis concertats,…’. Així, en aquest vídeo d’un fragment del monòleg, Castillo fa referència a Polaino, psicòleg convidat pel PP al senat espanyol que va dir que l’homosexualitat era una patologia.
Els monòlegs anticlericals, però, no van quedar-se només en aquell espectacle. A partir d’aleshores, Xavi Castillo i Pot de Plom han continuat incorporant esquetxos sobre l’església i el Papa en els espectacles successius i, de fet, alguns personatges eclesiàstics ja s’han convertit en fixos dels seus espectacles. Un dels monòlegs més aplaudits és aquest paral·lelisme entre l’església i ‘El planeta dels simis’, o aquest altre, que parodia un càsting a un seminarista, emulant el film ‘Full metal jaket’. Castillo va incorporant als seus espectacles experiències relacionades amb l’església: per això quan va llegir al diari que un capellà de la Llosa de Ranes havia fet referència al seu monòleg anticlerical, l’actor va crear un monòleg nou al respecte i l’incorporà a la seva llista d’esquetxos. ‘Són espectacles irreverents’, diu Castillo. ‘Insistim que res no és sagrat: ells han fet moltes barbaritats, i nosaltres les convertim en paròdia’.
Enllaços
Array