Txelui Moreno: ‘ETA opta pel procés democràtic’

  • Entrevista de VilaWeb TV amb el portaveu de l'esquerra abertzale, per qui les consultes de Catalunya són un pas històric

VilaWeb
30.04.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’esquerra abertzale va proclamar, el cap de setmana passat, l’opció d’una via exclusivament política al País Basc amb un manifest en què demana que s’acabi la violència, tant la d’ETA com la de l’estat espanyol. ‘Sabem que ETA opta pel procés democràtic; de l’estat, encara no en sabem res’, diu el portaveu de l’esquerra abertzale, Txelui Moreno, que en aquesta entrevista amb VilaWeb TV parla de la negociació amb EA per a concórrer a les eleccions i de les consultes sobre la independència que es fan a Catalunya.

Moreno, un dels molts observadors internacionals que han seguit les consultes, n’elogia el procés: ‘Això demostra que a Catalunya hi ha una base de gent perquè algun dia pugui ser lliure. Tota la gent que va votar i els milers de voluntaris que hi va haver s’ha de felicitar, perquè són els protagonistes d’un pas històric.’ També diu que n’ha tret lliçons: ‘De fet, això que proposem per a la nostra societat ja es concreta aquí amb les consultes. Els ingredients que es fan servir aquí per endegar la consulta són una part dels que volem aplicar en aquest instrument que anomenem procés democràtic.’

Moreno també parla del procés democràtic que ha obert l’esquerra abertzale amb un debat intern i que ara prova de traslladar als altres partits polítics i a tots els implicats en el conflicte basc, incloent-hi ETA i el govern espanyol: ‘ETA opta pel procés, sabent que la característica principal és que s’ha de fer sense violència i sense ingerència externa. I sap que les condicions del procés que proposem són que les lluites han de ser ideològiques i institucionals.’

Sobre la possibilitat de concórrer a les eleccions, explica que aquestes últimes setmanes s’han intensificat les negociacions amb Eusko Alkartasuna i que aviat anunciaran els acords atesos.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem