13.11.2009 - 06:00
La setmana passada es va estrenar ‘Eloïse‘, una cinta dirigida per Jesús Garay i rodada a Barcelona. És una història d’amor entre dues adolescents. ‘El cinema és una espècie d’ofici entre la ludopatia i el masoquisme’, comenta Garay. Aquest director, que la crítica i els companys d’ofici consideren independent i marginal, s’explica a VilaWeb en aquesta entrevista. Garay, d’origen gallec, es va instal·lar els anys setanta a Barcelona.
Abans d”Eloïse’, Garay va fer ‘Mirant al cel’, un llarg-metratge de ficció documental que rememora l’horror viscut durant els bombardeigs del 1938 a Barcelona amb banda sonora del basc Fermín Muguruza. ‘En vist de la Barcelona actual de masses de turistes i de disseny vaig pensar que hi havia hagut una altra Barcelona, la de l’èpica i del coratge. Aleshores vaig voler fer aquest homenatge personal a la Barcelona oblidada’, diu.
Garay, també a la televisió
A més de dedicar-se al cinema, Garay també ha escrit guions per a TV3: ‘Des del balcó’ (2001), una sèrie de sis capítols, basada en algunes novel·les de Monserrat Roig; i ‘La Mari’ (2003), una minisèrie de dos films. Jesús Garay va començar al cinema ‘underground’ el 1978 amb ‘Nemo’. Va continuar amb títols com ‘Manderley’ (1981) i ‘Pasión lejana’ (1986). ‘Crec que [el cinema] és el vehicle que més s’acosta a aquestes seqüències inquietants que són els somnis’, explica.
A l’octubre es va publicar ‘Jesús Garay: cineasta de l’obsessió’ (Pòrtic), del crític Quim Casas, un llibre que revisa l’obra cinematogràfica i televisiva de Garay. El títol de l’obra al·ludeix als personatges de Garay, marcats sovint per obsessions. El director de cinema ha agraït l’homenatge perquè és ‘una tust a l’esquena en un món [el del cinema] de bufetades’. El seu pròxim film, titulat ‘El Viatge’, també tindrà de protagonistes uns personatges obsessius.