02.07.2009 - 06:00
Bill Viola (Nova York, 1951), XXI Premi Internacional de Catalunya, i Valentina Valentini, prestigiosa estudiosa italiana de videoart, art i teatre contemporani, han conversat avui a l’Arts Santa Mònica de Barcelona. La sessió, d’entrada lliure, ha començat a les onze del matí a la sala d’actes i s’ha pogut seguir en directe de d’ací. VilaWeb us ofereix una selecció d’algunes de les obres de Viola (vídeo).Bill Viola
Bill Viola va néixer a Nova York el 1951. Es va formar a la Syracuse University, centre capdavanter en l’ús dels nous mitjans d’expressió a la creació artística. Pioner del videoart, la crítica internacional li ha reconegut la capacitat de fondre, sense complexos, innovació i classicisme. Durant els trenta-cinc anys llargs que s’hi ha dedicat, ha produït cintes de vídeo, instal·lacions arquitectòniques virtuals, sons ambientals, actuacions de música electrònica, obres destinades a la televisió…
Les seves obres són colpidores, d’una bellesa exquisida i d’una precisió tècnica excel·lent, que molt difícilment poden deixar indiferent l’espectador. Inciten a la reflexió i remouen tot de sentiments, lligats als seus temes recurrents i predilectes: l’arribada a la vida i el trànsit de la vida a la mort.
Durant l’acte de lliurament del premi, Viola va explicar que ‘el vídeo digital s’havia convertit en la ‘lingua franca’ de la cultura global’ i que era ‘una eina tan corrent i essencial com un llapis’. Una declaració d’intencions basada en la seva confiança en l’art que, en una època ‘materialista i curta de vista’, pot oferir ‘la visió i la inspiració que cerquem’.
Valentina Valentini
Valentina Valentini és autora de textos sobre Bill Viola i editora del llibre ‘Bill Viola. Vedere con la mente e con il cuore’ (Gangemi, 1993), un recull de textos de lartista editat a Itàlia. Valentini és professora d’ història del teatre i de l’espectacle a la Università della Calabria i de teoria de la imatge electrònica per a l’espectacle al Departament d’Arts i Ciències de lespectacle de la Università di la Sapienza de Roma.
També dirigeix la col·lecció de teatre contemporani de l’editorial Rubbertino, dins de la qual ha publicat: ‘Franco Scaldati ‘(1997), ‘Squat Theater’ (1998), ‘Compagnia della Fortezza’ (1998), ‘Peter Sellars’ (1999), ‘Eimuntas Nekrosius’ (1999), ‘Totò e Vic’, (2003), i ‘S. M. Ejzenstejn, Quaderni e piani di regìa’ (2003).
La seva bibliografia, força extensa, consta de llibres i d’articles de crítica i de divulgació, publicats a revistes especialitzades.
Una agenda atapeïda d’actes
Atapeïda. Així ha estat l’agenda de Bill Viola des que va arribar a Catalunya, fa una setmana. Va assistir a la inauguració de l’obra ‘The messenger’, que es projecta a l’església de Sant Nicolau de Girona dins els actes del Festival de Músiques Religioses i del Món. L’obra de Viola forma part de l’exposició ‘Nits fosques de l’ànima’, en què també participen Toni Serra, amb ‘Itishara Archives’, i Manuel Saiz, amb ‘A New Chance for a Symbolic Dimension’. Són ‘tres visions diferents de la cara oculta de l’existència, a través de l’experiència de l’inconegut, els somnis, les creences i la imatge de la mort.’
Ahir a la tarda va participar en una conversa amb l’artista Frederic Amat i el professor de la Universitat de Barcelona Antoni Mercader. Tema: els límits de l’art i de la creació en vídeo. L’acte va fer-se a la Pedrera de Caixa Catalunya de Barcelona.
Enllaços
VilaWeb TV: vídeo amb una selecció de l’obra de Bill Viola.
L’obra de Bill Viola a la Mediateca Media Art de la Fundació la Caixa.
Pàgina web oficial de Bill Viola.
Acte de proclamació del Premi Internacional Catalunya 2009 (pdf).