30.03.2009 - 06:00
El servei de ràdio social via internet, Last.fm, passa a ser de pagament a partir d’avui, com ja va anunciar el bloc del portal la setmana passada. A tots els països on funciona, llevat dels EUA, del Regne Unit i d’Alemanya, els usuaris hauran de pagar tres euros el mes per poder continuar escoltant música. Els països que se salven del pagament és perquè Last.fm hi aconsegueix prou ingressos de publicitat per poder pagar les discogràfiques.El primer mes el servei podrà ser gratuït perquè els internautes puguin provar-lo, però si volen mantenir-lo hauran de pagar. Això canvia completament el model de negoci que va obrir Last.fm el 2002: una barreja de ràdio a la carta i de xarxa social. A Last.fm, els usuaris poden saber què escolten els amics i seguir-ne les recomanacions o fins i tot descobrir música nova a partir dels gustos d’usuaris amb preferències semblants.
L’anunci de Last.fm, a més, arriba en un moment en què un altre servei de ràdio a la carta per internet pot plantar-li cara. És Spotify, que té un gran fons de música, és gratuït i funciona a una bona part d’Europa. L’únic inconvenient és que els qui no volen l’opció de pagament de tant en tant han d’escoltar algun anunci, com passa a les ràdios musicals convencionals.
A internet es poden trobar més portals que ofereixen música; són gratuïts i àdhuc interessants, però sense les possibilitats que Spotify o Last.fm. Aquest és el cas d’Imeem, Blip.fm, Songza, Dizzler, Finetune i Deezer.
Enllaços
Last.fm blog: ‘Last.fm Radio Announcement’.
Més noticies: VilaWeb Tecnologia i Ciència.