22.03.2007 - 06:00
Un aeroport transoceànic i amb una gestió individualitzada, feta des de Catalunya. Això és el que demanen les 136 entitats empresarials, acadèmiques i professionals del país que han tingut representació a l’acte (vegeu el vídeo) que s’ha fet avui a l’Aula Magna del IESE, a Barcelona. Més de set-centes persones han assistit a les intervencions de Germà Bel, Andreu Mas-Colell i Pedro Nueno, que han remarcat la importància d’una gestió que promogui la competència, la transparència de finançament i que fomenti la innovació. Aquí podeu llegir la crònica de l’acte.Germà Bel, catedràtic d’economia de la UB i ex-diputat socialista a Madrid, explica a VilaWeb que l’aeroport de Barcelona ha d’ocupar un lloc darrere els grans aeroports europeus (Frankfurt, Londres o París) i considera el model de gestió actual ‘dolent i retardat’. Germà Bel és coautor, amb Xavier Fageda, de l’estudi ‘Aeroports i globalització. Opcions de gestió aeroportuària i implicacions sobre el territori’, que podeu consultar.
Aquest estudi demostra que l’aeroport de Barcelona, amb uns trenta milions de passatgers l’any passat, forma part de la primera divisió que estableix el Consell Internacional d’Aeroports. Tot i amb això, és, d’aquests aeroports, el que té menys vols intercontinentals.
L’ex-conseller Andreu Mas-Colell, catedràtic deconomia de la UPF i director de la Barcelona Graduate School of Economics, coincideix, també a VilaWeb, en la importància estratègica de l’aeroport com a infrastructura i reclama una entitat gestora ‘amb majoria de representants d’interessos territorials catalans’.
El tercer ponent de l’acte, Pedro Nueno, professor de l’IESE, no ha pogut respondre el qüestionari de VilaWeb perquè ahir encara era a Xangai.
Infrastructura clau
L’acte, que l’organització ha presentat com a acadèmic, no pas com a reivindicatiu, portava per títol ‘Laeroport de Barcelona: infrastructura clau per al futur de leconomia catalana’ i s’ha fet a l’Aula Magna de l’IESE. El convocaven la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball Nacional i el RACCIgual que la campanya que promou l’Associació Catalana de Professionals, que ja ha recollit gairebé 6.000 adhesions, l’acte d’avui coincideix amb l’obertura de la pugna per l’adjudicació de la futura terminal sud del Prat a les companyies o aliances que hi operaran. Aquesta adjudicació s’havia de decidir abans de l’estiu, però el govern espanyol l’ha retardada mig any.
Enllaços
VilaWeb TV: Mobilització empresarial per l’aeroport del Prat (vídeo de l’acte d’avui).
Germà Bel i Andreu Mas-Colell expliquen a VilaWeb com veuen el futur de l’aeroport.
Crònica de l’acte, a càrrec de Martí Estruch.
Enquesta i fòrum de VilaWeb: Què us sembla el debat actual sobre l’aeroport de Barcelona?
Campanya Per un aeroport intercontinental.
Llista de les 136 entitats que donen suport a l’acte.
Diari de l’Escola: El debat sobre l’aeroport de Barcelona (6-3-2007).
Web de l’economista Ramon Tremosa (amb enllaços a articles sobre l’aeroport).