Europa press

Logo ep

    La Generalitat redueix trens Lleida-La Pobla per les retallades i els alts costos de Renfe

    19:2020.01.2012

    Renfe assegura que porta sis anys amb el mateix pressupost i mai se li ha dit que fos car

    LLEIDA, 20 (EUROPA PRESS)

    El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, ha anunciat aquest divendres la supressió de serveis del tren Lleida-La Pobla de Segur i els ha justificat per la menor aportació de la Generalitat i els alts costos de Renfe.

    "Fins ara prestàvem vuit serveis d'anada i tornada Lleida-Balaguer, dels quals tres arribaven fins a La Pobla, i ara prestarem quatre serveis fins a Balaguer dels quals un anirà fins a La Pobla", ha afirmat Ticó, qui ha assegurat haver demanat a Renfe que es replantegés els preus.

    "A la comissió de seguiment de Renfe li havíem demanat que es plantegés els costos. No ha estat possible i a causa que el Govern aquest 2012 per a aquesta línia no ens donava els 3,1 milions d'euros que ens havia donat, sinó 2,1, tindrem un milió d'euros menys i per això fem l'ajust", ha apuntat.

    "Els costos de manteniment que ens està oferint Renfe estan absolutament fora del mercat. Té uns trens que tenen un cost que és impossible. I Adif ens cobra uns costos de seguretat i regulació que tampoc són uns costos al meu entendre lògics", ha opinat.

    Ticó ha puntualitzat que pròximament el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, presentarà el pla general de freqüències de tren i d'autobús per fer una proposta definitiva, i ha assenyalat que a la resta de zones en les quals s'ha fet reorganització, el balanç de serveis és bo.

    "En els serveis de Lleida-La Pobla hi ha trens i autobusos que surten a la mateixa hora", ha remarcat.

    Ticó s'ha reunit aquest divendres amb alcaldes dels municipis afectats a la Delegació del Govern de Lleida i els ha avançat que FGC té la voluntat de mantenir aquesta línia oberta perquè és una peça clau per a la mobilitat de Lleida i el Pirineu.

    "Hi ha uns números d'usuaris que no ens agraden (en el tram Lleida-Balaguer l'ocupació és del 8,3% i al de Balaguer-La Pobla del 3,9%, amb trens de 400 places que considera excessius); fem un sobreesforç perquè això segueixi actiu", ha apuntat.

    "Tinc la prova del cotó, estem fent obres ara mateix en túnels que superen els 10 milions d'euros. Si anéssim a tancar hauríem parat les obres i no les hem parat", ha afegit.

    El president ha recordat la intenció de FGC de treure a concurs la gestió de la línia ferroviària perquè Renfe, l'operador dels últims set anys, està fora del mercat: "No està fent les coses com pensem que cal fer-les".

    Ara es treballa en el plec de condicions del concurs de gestió preveient que Ferrocarrils, que seguirà sent el propietari de la línia, es quedarà amb unes participacions de l'empresa guanyadora.

    El que està endarrerint l'operació és la compra del material mòbil, segons Ticó, que ha assegurat que cal canviar i s'està buscant material de baix cost per posar-lo a disposició de qui guanyi el concurs.

    "El problema que tenim és que no hi ha material mòbil d'aquestes característiques per a trens d'ample ibèric; n'hi ha alguns que són de Renfe, però amb perdó, el material mòbil de Renfe no és competitiu, estem buscant un fabricant", ha comentat Ticó, que tot i això té previst invitar Renfe a participar en el concurs.

    RESPOSTA DE RENFE

    Per la seva banda, Renfe ha assegurat aquest mateix divendres que el pressupost que ha ofert a la Generalitat des del 2005, quan va assumir les competències exclusives de la línia, ha estat sempre el mateix i mai s'ha dit que fos car.

    La companyia ferroviària considera que FGC pot signar contractes amb Renfe, amb qualsevol companyia que presti el servei o prestar-lo directament.

    CONTINUÏTAT DEL TREN DELS LLACS

    A la línia de La Pobla s'ha referit també aquest divendres el president de la Diputació, Joan Reñé, al ple de la corporació, en què ha explicat que la institució s'implicarà perquè l'oferta turística del Tren dels Llacs, que circula en aquesta línia els caps de setmana, continuï donant el servei aquest 2012 a les comarques lleidatanes.

    Ha afegit que aquest compromís es demostra en el fet que el pressupost de la corporació de l'any 2012 inclou una partida específica per a aquesta iniciativa.

    Per la seva banda, el regidor de Turisme, Fèlix Larrosa, ha explicat que la Paeria ha proposat al delegat del Govern i al president de FGC que "escoltin el territori", i ha demanat a totes les administracions implicades que, "una vegada escoltats els veïns i veïnes, puguin fer propostes per conduir o reconduir el plec de condicions que la Generalitat vol treure per trobar un operador per a aquesta línia".[FIN]

    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies